Lancering Witte Raaf-check: Starters haken af omwille van verkeerde verwachtingen werkgevers

Deze middag werd de “Witte Raaf”-check gelanceerd. Deze online test gaat na of de verwachtingen van werkgevers en pas afgestudeerden op elkaar aansluiten. Uit onderzoek blijkt immers dat door de kloof tussen de verwachtingen van beide groepen, 1 op 2 binnen het jaar reeds uitkijkt naar ander werk. “Op www.witteraafcheck.be kunnen Vlaamse werkgevers op voorhand kijken of hun verwachtingen aansluiten bij die van de meest gegeerde hoogopgeleide starters. Zo kunnen zij op voorhand hun jobaanbod en communicatie gericht aanpassen aan hun doelgroep”, zegt Nikolaas Bellens, CEO van Kazi dat de test ontwikkelde.

Nikolaas Bellens: “Iedereen heeft het over de schaarste aan hoogopgeleid talent, maar de focus ligt hierbij vooral op een gebrek aan de juiste competenties in de arbeidsmarkt. Uit internationale cijfers bleek echter dat 1 op de 2 starters binnen het jaar uitkijkt naar ander werk omdat de job niet aansluit bij hun verwachtingen. Er bestond echter geen oplossing om wederzijdse verwachtingen objectief meetbaar te maken – wat een vereiste is om dit probleem aan te kunnen pakken. Wij zijn de eerste die hiervoor de juiste technologie hebben ontwikkeld.”

Enorme kloof tussen verwachtingen pas afgestudeerden en werkgevers in Vlaanderen Voor de ontwikkeling van deze technologie, deed Kazi onderzoek naar de verwachtingskloof in Vlaanderen. “We hebben vastgesteld dat de helft van de Vlaamse starters uitgesproken ambitieus is terwijl slechts 3 op 10 startersvacatures hieraan beantwoordt”, vertelt Nikolaas Bellens. “Daarnaast stellen werkgevers in 6 op 10 startersvacatures dagdagelijks nauwkeurig werken centraal terwijl maar 3 op 10 starters hier echt warm voor loopt.”

“Het gaat bij de jongere generaties trouwens al lang niet meer louter om het loon, een bedrijfswagen of andere voordelen waarmee most wanted profielen worden benaderd”, vervolgt Nikolaas Bellens. “Er gaapt vooral een kloof tussen wat starters inhoudelijk verwachten en wat werkgevers hen aanbieden: welke rol zij in het team mogen of kunnen vervullen, en hoe hun persoonlijke verwachtingen aansluiten bij het werk dat ze mogen uitvoeren en de mogelijkheden die zij krijgen.”

Witte Raven in STEM De kans op verkeerde verwachtingen is het grootst wanneer het gaat om hoogopgeleide STEM- starters: IT- en elektromechanicaprofielen, Industrieel en Burgerlijke Ingenieurs. Nikolaas Bellens: “Deze profielen zijn zeer gegeerd op en nodig voor onze Vlaamse arbeidsmarkt. Net daar is een mismatch in verwachtingen dan ook enorm risico. We hebben daarom beslist om specifiek op deze doelgroep te mikken met het lanceren van www.witteraafcheck.be.”

Gsm: 0486 95 14 49