Tien studenten leren de retailsector én zichzelf beter kennen dankzij Start2Re-tale van Colruyt Group

Halle, 2 juni 2017 – Vandaag loopt de allereerste editie van het opleidingsprogramma Start2Re-Tale van Colruyt Group af. Tien studenten ontvangen vandaag tijdens een plechtige proclamatie een getuigschrift van deze extra opleiding waarbij leidinggeven in de retailsector centraal staat. Start2Re-Tale was een eerste initiatief van Colruyt Group om een brug te slaan tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt, en de retailsector meer onder de aandacht te brengen. Er is namelijk een permanent tekort aan kandidaat-leidinggevenden in deze sector. Het programma kreeg een erkenning van VDAB.

Een praktische opleiding met een focus op leidinggeven
Colruyt Group lanceerde als eerste retailer dit opleidingsprogramma op maat van pas afgestudeerde jongeren met leidinggevend potentieel. Het traject ging van start op 27 maart, en gedurende tien weken maakten 10 studenten intensief kennis met leidinggeven, hun eigen vaardigheden en talenten en de retailsector. Zo volgden ze workshops met Jef Colruyt (CEO Colruyt), Silvie Vanhaut (The Retail Academy) en  Karel Van Eetvelt (Unizo) en ervoeren ze via een stage hoe het is om leiding te geven in een logistieke omgeving.

Leidinggeven in de retailsector: een permanent tekort aan talent
Met zowat 1.750 leidinggevenden in dienst en jaarlijks een 150-tal vacatures voor leidinggevenden was Colruyt Group heel goed geplaatst om een opleiding te ontwikkelen voor jonge kandidaat-leidinggevenden.  Jan van Holsbeke divisiemanager verkoop bij OKay en drijvende kracht achter het programma: “we wilden met dit programma een concrete link maken tussen onderwijs en de uiteindelijke arbeidsmarkt. We zijn bij Colruyt Group namelijk permanent op zoek naar kandidaat-leidinggevenden en we merkten dat heel wat afgestudeerden moeilijk hun weg vinden naar de arbeidsmarkt - en niet meteen aan retail denken. Bij ons is zo’n traject als kandidaat-leidinggevende trouwens een perfecte springplank om verder door te groeien in het bedrijf”.
Colruyt Group ontwikkelde het traject op maat van bachelors en masters die aanleg en zin hebben om mee aan het roer te staan. Ze moesten maximaal twee jaar geleden afgestudeerd zijn of afstuderen in januari 2017. Uiteindelijk schreven zich 10 jongeren in, met achtergronden in onder andere economie, psychologie en communicatie.
Emily, Master Toegepaste Economie, had vooral veel aan de praktijk die de opleiding met zich meebracht: “ De lezingen vond ik zeer interessant,  vooral deze van de gevestigde waarden zoals Karel Van Eetveldt en de oprichters van WASBAR. Zij hebben sowieso een pak kennis en konden ons echt voeling geven met de praktijk. Ook door de stage leerde ik het retailvak kennen zoals het echt is: van logistiek tot de winkel. Je staat dan ook echt stil bij wat daar allemaal bij komt kijken en dat is zeer leerrijk. Deze opleiding doet je ook 10 weken lang nadenken over wie je bent, wat je valkuilen zijn en hoe je op bepaalde situaties reageert. Dat was soms behoorlijk confronterend, maar je komt er veel rijker uit”.

Anne-Sophie, Bachelor Immobiliën en Verzekeringswezen, vond de opleiding ook vooral interessant om zichzelf beter te leren kennen: “Persoonlijk vond ik die zelfreflectie heel belangrijk in deze opleiding – een aspect waar in verschillende van de workshops rond gewerkt werd. Bepaalde inzichten  over hoe ik precies in elkaar zit en waarom ik op bepaalde manieren reageer zijn echt duidelijker geworden voor me, en dat is iets wat je bij andere opleidingen minder tegenkomt. Jezelf beter kennen helpt ook om te bepalen hoe je dat leidinggeven precies aanpakt. Ik had daar eerst nogal een stereotiep beeld over, maar de cursussen hebben me geleerd dat iedereen dat op zijn eigen originele manier moet kunnen doen, om zo de beste resultaten te verkrijgen. Heel verhelderend.”

Erkend door VDAB
Het programma kreeg ook een erkenning van VDAB, waardoor het onder andere mogelijk werd voor de deelnemende studenten die bij VDAB ingeschreven zijn, om financiële ondersteuning te krijgen.
"Werkzoekenden naar werk toe leiden is de core business van VDAB. Specifiek voor de retail zien we een structureel knelpunt in het vinden van leidinggevend personeel. Toen Colruyt Group met het idee van Start2Re-Tale bij ons kwam, was het meteen duidelijk dat dit een mooie opportuniteit was om op een innovatieve manier hieraan tegemoet te komen. VDAB hecht veel belang aan het erkennen van competenties. De opleiding van Colruyt Group zorgt ervoor dat de deelnemers in de toekomst sterker op de arbeidsmarkt staan. Ze krijgen erkenning door Colruyt Group voor de competenties die ze in het traject ontwikkelden en ontvangen een extra getuigschrift waarmee ze hun toekomstige werkgever kunnen overtuigen”, aldus Ann Van Nooten, strategisch account manager Business, Support en Retail bij VDAB.

Wat brengt de toekomst?
Colruyt Group was de eerste retailer die een dergelijk opleidingsprogramma lanceerde. Nu de eerste editie achter de rug is, wordt een grondige evaluatie gepland van het traject. Van daaruit wordt bekeken hoe dit verder georganiseerd zal worden. Van Holsbeke: “het is – na grondige evaluatie - de bedoeling om in het najaar een nieuw traject op te starten”.

Hanne Poppe
Persverantwoordelijke Colruyt Group – hanne.poppe@coluytgroup.com / 0473 92 45 10

Woordvoerder VDAB - shaireen.aftab@vdab.be / 0486 95 14 49

Over Colruyt Group
Colruyt Group is actief in de distributie van voedingswaren en non-food in België, Frankrijk en Luxemburg, met zowat 500 eigen winkels en meer dan 500 aangesloten winkels. In België gaat het om Colruyt, OKay, Bio-Planet, Dreamland en Dreambaby en de geaffilieerde winkels Spar en Spar Compact. In Frankrijk zijn er naast een 70-tal Colruyt-winkels ook geaffilieerde, zelfstandige winkels van Coccinelle, CocciMarket en Panier Sympa. De groep is ook actief in de foodservice business (levering aan hospitalen, bedrijfskeukens, horecabedrijven) in België (Solucious). De overige activiteiten omvatten de verdeling van brandstoffen (DATS 24), digitale print en document management (Symeta) en groenestroomproductie (Eoly). De groep telt meer dan 29.000 medewerkers en realiseerde in 2015/16 een omzet van EUR 9,1 miljard. Colruyt is genoteerd op Euronext Brussel (COLR) onder ISIN-nr. BE0974256852.

Over VDAB
De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) bestaat sinds 1989 en staat onder toezicht van de Vlaamse minister van Werk. VDAB heeft volgende missie:

• Als loopbaanregisseur schept de organisatie voor alle Vlaamse burgers de ruimte om maximaal zelf hun loopbaan te ontwikkelen. Dat gebeurt met het oog op een vlottere arbeidsmarktwerking en welvaart voor iedereen.
  • Als dienstverlener helpt VDAB burgers bij het ontwikkelen van hun loopbaan in wisselwerking met de marktvraag. Daarin spelen wij helder samen met andere dienstverleners. Speciale aandacht hebben we voor burgers uit kansengroepen.

Om die missie zo efficiënt mogelijk uit te voeren, biedt VDAB een uitgebreid en doeltreffend dienstenpakket aan: arbeidsbemiddeling, competentieontwikkeling, loopbaandienstverlening, faciliteren van de arbeidsmarktwerking.
VDAB wil betrouwbare, behulpzame en wendbare service aanbieden en de burger (werkzoekende, werkende en werkgever) op een zo efficiënt mogelijke manier benaderen. De nieuwste informaticatoepassingen spelen hier op in.