VDAB apps: je nieuwe job nu al op zak!

De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) biedt sinds kort twee aantrekkelijke apps aan die werk zoeken gemakkelijker maken. Dankzij de ‘Vind een Job’-app kan je altijd en overal zoeken naar een gepaste vacature via je mobiele toestel. De jobbeurzen-app biedt bezoekers van een jobbeurs een overzicht van deelnemende bedrijven en hun vacatures via smartphone of tablet. Beide apps zijn beschikbaar voor Android en iPhone. Zo kan je zoektocht naar werk nog efficiënter verlopen.

‘Vind een Job’-app

Deze app biedt toegang tot alle vacatures in de VDAB databank. Je kan zoeken op trefwoord, functietitel, bedrijf, locatie of via gps. Zoek je via gps, dan gaat de app na waar je je bevindt en krijg je een overzicht van de vacatures in die buurt. Je kan de resultaten van je zoekopdracht in een lijst bekijken of op een kaart. Je kan je favoriete jobs bewaren, een zoekopdracht opslaan en een overzicht opvragen van je laatste zoekopdrachten. De applicatie werd ontworpen en gebouwd in samenwerking met het Gentse digital  agency The Reference.

Jobbeurzen-app

Deze innovatieve applicatie biedt een overzicht van de bedrijven die deelnemen aan de jobbeurs en hun vacatures. Daarnaast kan je de locatie van de beurs, de ligging van het bedrijf en de plaats van tewerkstelling bekijken via kaartview. Handig als je op voorhand al je bezoek wil plannen, voor tijdens je bezoek aan de beurs en makkelijk als je thuis alles nog eens rustig wil bekijken. Het Hasseltse bedrijf Appwise stond in voor de ontwikkeling van de toepassing.

VDAB resoluut mee op digitaliseringstrein

VDAB helpt al sinds 1989 Vlaamse burgers hun loopbaan te ontwikkelen. De dienst doet dat met een uitgebreid aanbod aan arbeidsbemiddeling, opleiding en loopbaandienstverlening. VDAB wil een snelle service bieden en zet daarom alle nieuwste middelen in: ook de recentste digitale toepassingen.

"We zijn heel trots op onze nieuwe apps! VDAB wil zijn klanten steeds ondersteuning op maat bieden en deze handige tools dragen daar perfect toe bij. Ik nodig iedereen van harte uit ze te proberen en ons feedback te geven." aldus Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van VDAB. Beide apps zijn inderdaad nog maar net gelanceerd. VDAB rekent dan ook zeker op feedback van gebruikers om de apps verder te verbeteren.

Native apps

De VDAB vacaturedatabase was natuurlijk al langer mobiel te consulteren, dat gebeurde via de mobiele site. Maar om de toegang via mobiele toestellen nog te verbeteren en versnellen, en een aantal extra mogelijkheden van deze toestellen te kunnen gebruiken was het tijd om de stap te zetten naar zogenaamde 'native apps'.

"Native apps leven echt OP je mobiele toestel. Je kan er snel en eenvoudig induiken via een icoon op de homepagina van je tablet of smartphone. Ze worden specifiek ontwikkeld voor een platform en maken dan ook ten volle gebruik van alle features van mobile devices," zegt Frederic Schroyens, head of mobile & tablets bij The Reference. "De nieuwe ‘Vind een Job’-app van de VDAB zet bijvoorbeeld geolocatie in. Door je mobiele toestel toegang te geven tot je locatie, kan je voortaan in één ‘swipe’ de vacante jobs oproepen in die buurt en ze bovendien allemaal op een kaart bekijken. De uitdaging bestond er voor ons zeker ook uit om de koppeling met de backend van de VDAB via webservices te realiseren. Alle informatie die je op de website van de VDAB terug vindt wordt nu ook mobiel, in realtime, aangeboden."

Ook de Jobbeurzen-app maakt handig gebruik van de eigenschappen van je mobiele toestel. Zo kan je automatisch een jobbeurs aan je agenda toevoegen of rechtstreeks telefonisch of per e-mail contact opnemen met een bedrijf.

Praktisch

Alle VDAB apps zijn natuurlijk gratis! Je vindt ze in de Google Play Store en de Apple App Store met zoekterm VDAB.

Of via QR codes:

Vind een Job-app:

voor Android               voor iOs

Jobbeurzen-app:

Android Jobbeurzen.png voor Android     iOs Jobbeurzen.png voor iOs

Of ontvang de url naar de app via SMS op je smartphone:

- SMS gratis ‘android’ of ‘ios’ naar 8825 voor de Jobbeurzen-app

- SMS gratis ‘ajob’ (android) of ‘ijob’ (iphone) naar 8825 voor de Vind een Job-app

VDAB: Bartelijne van den Boogert, woordvoerder 0499 54 16 77 bartelijne.vandenboogert@vdab.be

The Reference: Anja Cappelle, managing director 0475 92 88 97 anja@reference.be

Appwise: Steffen Brans, manager 0479 27 04 50 steffen.brans@appwise.be

----------------------------------------------------------------------------------------

Over VDAB

De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) bestaat sinds 1989 en staat onder toezicht van de Vlaamse minister van Begroting, Financiën, Werk, Ruimtelijke Ordening, Sport en Erfgoed.

VDAB heeft volgende missie:

• Als loopbaanregisseur schept de organisatie voor alle Vlaamse burgers de ruimte om maximaal zelf hun loopbaan te ontwikkelen. Dat gebeurt met het oog op een vlottere arbeidsmarktwerking en welvaart voor iedereen.
  • Als dienstverlener helpt VDAB burgers bij het ontwikkelen van hun loopbaan in wisselwerking met de marktvraag. Daarin spelen wij helder samen met andere dienstverleners. Speciale aandacht hebben we voor burgers uit kansengroepen.

Om die missie zo efficiënt mogelijk uit te voeren, biedt VDAB een uitgebreid en doeltreffend dienstenpakket aan: arbeidsbemiddeling, competentieontwikkeling, loopbaandienstverlening, faciliteren van de arbeidsmarktwerking.

VDAB wil betrouwbare, behulpzame en wendbare service aanbieden en de burger (werkzoekende, werkende en werkgever) op een zo efficiënt mogelijke manier benaderen. De nieuwste informaticatoepassingen spelen hier op in.

www.vdab.be

Over The Reference

The Reference werd opgericht in 1993, en is daarmee het eerste Belgische web agency en tevens Europees pionier. Van in het begin combineerde het haar marketing competentie met technische expertise om zo aantrekkelijke websites neer te zetten met een hoge toegevoegde waarde. Vandaag is het een toonaangevend full service agentschap met ruim 85 medewerkers. Sinds 2007 maakt The Reference deel uit van de internationale groep Emakina.
The Reference/Mobile is onderdeel van het full service bureau maar met specifieke focus op mobile en tabletoplossingen binnen B2B, B2C en B2E. Als mobile agency biedt het klanten een 360°  mobile offering:security, device management, analytics, advertising, custom development, strategie… Voor elk project gaat The Reference/Mobile telkens opnieuw op zoek naar hoe mobiele kanalen ingezet kunnen worden als hefboom voor het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen van haar klanten. Vertrekkend vanuit een goed onderbouwde mobiele strategie krijgen schaalbare en meetbare projecten vorm.

The Reference/Mobile realiseerde tal van succesvolle projecten voor gereputeerde bedrijven. Tot haar klanten behoren onder meer: Ansell, Bekaert, Luminus, Renson, GS1, Xenarjo, VDAB, Stepstone, Colruyt, Energy Lab , Spar, Dela, Robert Half International...

www.reference.be

Over Appwise

Appwise wil hét Belgische epicentrum voor apps zijn. In dit ‘nest’ broeden appfreaks met internationale ambities op mobiele oplossingen voor tablet of smartphone. Onze apps zijn geen hebbedingetjes of gadgets maar hulpmiddelen om tijdswinst te boeken en/of processen te vereenvoudigen. Appwise-apps moeten bovendien de FSE-test doorstaan. Ze moeten Fast, Sexy en Easy zijn.

Enthousiaste Appwise klanten zijn: Voka in heel Vlaanderen, VDAB, Group Delorge, EDF Luminus, Concentra, Stad Lommel, Lambrechts...

Bartelijne van den Boogert