VDAB bereikt 24.000 KMO's met IBO-actie

Op 30 januari trokken de medewerkers van de VDAB massaal de straat op om hun dienstverlening voor te stellen aan KMO's en kleine zelfstandigen in Vlaanderen. De klemtoon lag daarbij op de individuele beroepsopleiding (IBO). Een financieel aantrekkelijke maatregel waarmee een werkgever een nieuwe werknemer zelf vormt op maat van het bedrijf. Via bedrijfsbezoeken en opbel-acties werden vandaag 24069 kleine ondernemingen rechtstreeks bereikt.

Giovanni Pauwels, teamleider in het opleidingscentrum metaal in Sint-Niklaas zegt dat hij tijdens de bedrijfsbezoeken zeer hartelijk onthaald werd. 'Bedrijven kennen VDAB wel van naam, maar weten nog niet altijd welke meerwaarde onze dienstverlening hen kan bieden.' Ook Kenny Govaerts, VDAB-consulent in Leuven en vandaag aan de slag bij de opbel-actie beaamt'De meeste bedrijven reageren zeer positief op de actie. Veel bedrijven kennen de IBO-maatregel nog niet en zijn absoluut geïnteresseerd in het systeem in hun zoektocht naar nieuwe medewerkers.'

Ken Janssens is nu al enkele weken aan de slag met een IBO-contract bij garage Houttequiet in Temse. 'Tot nu toe loopt de opleiding prima. Ik word goed begeleid en weet exact wie ik bij de VDAB kan aanspreken op het moment dat ik met een vraag of probleem zit.' Volgens mede-zaakvoerder Dirk Houttequiet is de grote troef van de IBO-formule vooral de financiële ruimte en tijd die de werkgever krijgt om te investeren in de opleiding van de nieuwe werknemer.

Ook Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van UNIZO is enthousiast over de actie. 'Een IBO is voor een ondernemer een uitgelezen manier om een nieuwe medewerker in het bedrijf zelf op te leiden en een duurzame relatie uit te bouwen.'

VDAB-topman Fons Leroy is bijzonder tevreden met het verloop en de resultaten van de dag: 'Door vandaag uitzonderlijk onze deur te sluiten hebben we meer dan 24000 deuren bij KMO's kunnen openen. Ik ben zeer fier op mijn medewerkers, blij met alle ondersteuning die we kregen van onder meer UNIZO en kijk uit naar de opvolging van de nieuwe contacten die we vandaag konden leggen.'

De vandaag bereikte KMO's en kleine zelfstandigen die na deze actie bijkomende informatie hebben gevraagd over de IBO of andere VDAB-dienstverlening worden uiteraard opnieuw gecontacteerd met informatie op maat.

Wie meer informatie wil over de IBO of de dienstverlening van de VDAB algemeen kan contact opnemen via: Servicelijn op 0800 30 700 (weekdagen van 8-19 u) of via een werkwinkel.

Bartelijne van den Boogert