U bent hier

VDAB trekt digitale kaart om mensen aan een job te helpen

VDAB lanceert op maandag 8 oktober 2018 zijn vernieuwde dienstverlening. Daarmee krijgen werkzoekenden alle tools in handen om zelf hun loopbaan te sturen, waar en wanneer ze maar willen. In eerste instantie doet VDAB dat digitaal, met handige en gebruiksvriendelijke tools. Maar op elk moment kunnen werkzoekenden extra ondersteuning krijgen vanop afstand. Zo komt er meer tijd vrij voor face-to-face bemiddeling en opleiding voor wie het nodig heeft. 
 
Technologie als driver voor vernieuwing
 Onze maatschappij staat niet stil. Nieuwe technologieën en IT-ontwikkelingen veranderen ons dagelijks leven. Ook de arbeidsmarkt staat niet stil. Agoria becijferde onlangs dat 100% van de jobs zullen veranderen door de digitalisering. Als arbeidsbemiddelaar kan en wil VDAB niet achter blijven. VDAB heeft als doel om de de dienstverlening tegen 2020 zoveel mogelijk te digitaliseren. Alles wat laagdrempelig online kan gebeuren, zal gebeuren. Na het experimenteren met artificiële intelligentie en tal van klantenpanels en user-testings, zet VDAB de eerste grote stap in dit proces.
 
Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk: “Tijden veranderen snel. Ook VDAB zal er vanaf maandag voor de werkzoekende helemaal anders uitzien. VDAB pakt uit met nieuwe digitale tools waardoor ze de dienstverlening nog sterker kan maken. Voor het vacature-aanbod wordt vanaf nu bovendien ook artificiële intelligentie ingezet. Een werkzoekende kan zo bijvoorbeeld ook jobsuggesties krijgen op basis van wat anderen met een gelijkaardig profiel interessant vinden”.
 
Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder VDAB: “Binnen de overheid heeft VDAB altijd een voortrekkersrol gespeeld op IT-vlak, maar dat betekent niet dat we mogen stilstaan. We blijven experimenteren op welke manier we onze dienstverlening kunnen verbeteren, maar ook hoe we de berg van informatie over vacatures en werkzoekenden kunnen benutten en ter beschikking stellen van de arbeidsmarkt. We hebben veel geleerd uit onze eerdere experimenten en zetten nu de eerste grote stap om deze door te trekken in onze volledige dienstverlening“.
 

Vanaf maandag 8 oktober breidt VDAB zijn digitale pakket aan dienstverlening uit: 

  • Een betere en gerichte dienstverlening door het gebruik van artificiële intelligentie
  • Van bij de inschrijving helpt VDAB een werkzoekende op weg met tips en opdrachten.
  • Mijn Loopbaan, je persoonlijk profiel, krijgt een klantvriendelijke update.
  • Een vernieuwd vacature-dashboard die een werkzoekende goed passende vacatures voorstelt.
  • Er is geen nood meer om tot aan de werkwinkel te stappen om je zoektocht naar werk te bespreken.
  • De dienstverlening wordt gerichter. Werkgevers en werkzoekenden kunnen terecht bij gespecialiseerde werkwinkels en competentiecentra.

 
Werkzoekenden achter het stuur van hun loopbaan
VDAB ondersteunt werkzoekenden elke dag opnieuw met dienstverlening op maat richting duurzame loopbanen. Wie dat wil, kan 24/7 zelf zoeken naar een job en ook volledig digitaal opgevolgd worden. Een intern VDAB-onderzoek toont dat 17% van de werkzoekenden digitaal niet sterk genoeg zijn. Zij hebben nood aan wat meer begeleiding. Maar de meeste werkzoekenden hebben een voorkeur voor e-mail en daarna telefoon (zie facts & figures voor wat meer duiding bij deze cijfers). Daarom combineert VDAB een digitale aanpak met persoonlijke begeleiding door onze bemiddelaars van de Servicelijn of in de regio’s. Op die manier werkt VDAB op maat van de werkzoekenden.
 
Niemand valt uit de boot
Elke persoon die op zoek is naar werk, ongeacht het statuut, is welkom. Waar bij de uitkeringsgerechtigden kort op de bal gespeeld wordt, door een combinatie van online opdrachten en opvolging door bemiddelaars, prikkelt VDAB vrij ingeschreven werkzoekenden met suggesties en vacatures. 
 
VDAB stapt af van een doelgroepbenadering en streeft naar een inclusieve aanpak. Die aanpak vertrekt vanuit de competenties en talenten van het individu en zijn of haar afstand tot de arbeidsmarkt. Op basis daarvan wordt een traject op maat ontwikkeld: voor de ene betekent dit dat hij of zij zelf aan de slag kan met de online tools, voor de andere zet het in op een mix van opleiding, stages en opdrachten om te solliciteren.
 
Voor mensen met beperkte digitale vaardigheden en anderstaligen voorziet VDAB flankerende maatregelen, zodat de toegang tot de dienstverlening gegarandeerd is voor iedereen.
 
VDAB speelt kort op de bal
Werkzoekenden worden binnen de vernieuwde dienstverlening ook sneller opgevolgd. Al van bij de inschrijving, krijgen werkzoekenden opdrachten en tips in het vernieuwde digitaal dossier ‘Mijn Loopbaan’ die hen moeten helpen een job te vinden. VDAB zet hierbij nieuwe technieken zoals artificiële intelligentie in om passende jobs voor te stellen. Na de eerste maand neemt VDAB telefonisch contact op om de evoluties te bespreken en te evalueren of meer ondersteuning nodig is.

Figuur. Visualisatie vernieuwde dienstverlening

 
Wie persoonlijke ondersteuning of opvolging nodig heeft kan op afspraak terecht bij gespecialiseerde bemiddelaars. Om de meerwaarde in de face-to-face dienstverlening te verhogen, organiseert VDAB zich in 7 sectoren. Zo krijgen de medewerkers de mogelijkheid om zich te specialiseren in een bepaalde sector. Voor werkzoekenden die wat verder van de arbeidsmarkt afstaan, bundelt de expertise zich in een sector intensieve dienstverlening. De focus hierbij ligt op het wegwerken van drempels en de klant stap voor stap versterken.
 

  
Hier vind je meer Facts & figures

Meer informatie: 

Nina Van den Driessche, woordvoerder a.i. VDAB
nina.vandendriessche@vdab.be, M: 0471 79 11 33

Thomas Pollet, woordvoerder Kabinet minister Philippe Muyters
thomas.pollet@vlaanderen.be, M: 0474 69 56 08