U bent hier

Al doende leren: het leerbedrijf

Ondervinding is de beste leermeester. Daarom dompelt de VDAB zijn cursisten onder in een leerbedrijf. Deze methodiek genereert een praktische, individuele, competentiegerichte begeleiding en opleiding. Als cursist vergaar je kennis op het moment dat je die nodig hebt, op jouw maat, geënt op de functie die je ambieert. Geen ballast, maar heel job- en arbeidsmarktgericht.

Je koopt of verkoopt, maakt picklijsten en volgt de voorraad op. Klanten die te laat betalen, maan je telefonisch en/of schriftelijk aan naargelang de situatie. Klantgerichtheid is dan ook een absolute must. Je waant je in een echt bedrijf!

Tal van beroepsprofielen kunnen in onze leerbedrijven terecht. Commercieel medewerkers binnendienst, medewerkers boekhouden, bedienden aankoop/logistiek/magazijn, medewerkers personeel, enz. bevolken de VDAB-leerbedrijven.

Naargelang de behoeften volgt de cursist workshops of webcursussen. De rest van de tijd gaat hij aan de slag in het leerbedrijf. Alle registers worden opengetrokken om een individueel leerpad te realiseren.

Technische competenties zijn belangrijk in een bedrijfsrealistische omgeving, maar werkgevers hechten soms nog meer belang aan niet-technische vaardigheden. Stressbestendigheid, flexibiliteit, communicatievaardigheid, organisatietalent, … zijn een absolute meerwaarde in een bedrijfscontext. Omdat het leerbedrijf een spiegel is van de arbeidsmarkt, werken we aan beide facetten.

Het leerbedrijf is een leeromgeving en fouten maken deel uit van het leerproces. De coach stuurt de cursist opnieuw de juiste richting uit door extra uitleg, een extra oefening, enz.

Het is de bedoeling om het “werkveld” van de leerbedrijven uit te breiden. Een sociaal secretariaat, een boekhoudkantoor, een dienstenchequebedrijf, een bouwbedrijf, een productiebedrijf in de voedingssector, … zijn uitdagingen voor de toekomst.

Bedrijfsprocessen gidsen je in het leerbedrijf

Sinds 2009 zetten we maximaal in op de geïntegreerde aanpak met ERP (enterprise resource planning) software en op BPM (Business Process Management). We werken met MS Dynamics NAV en met Sensus (tool voor BPM). 

Inhoudelijk hebben we volgende accenten gelegd in zowel de bediendeopleidingen als in alle opleidingen met tertiaire competenties :

  • Bedrijfsprocessen en workflow;
  • Procedures en de rol van de bediende;
  • Taken, specialisaties en verschuivingen;
  • Integratie van databanken en gegevens;
  • Complexiteit en reële bedrijfscontext.

Onze leerbedrijven fungeren niet alleen als leerinstrument, maar lenen zich ook uitstekend tot assessment en screenings. We brengen de talenten van de kandidaat in kaart, zowel op technisch als op niet-technisch vlak. Op basis daarvan verwijzen we door naar vacatures. Zijn er nog wat hiaten in de kennis van de kandidaat, dan stippelen we samen een individueel opleidingstraject uit.

Op die manier timmeren we aan een optimale afstemming tussen bemiddeling, opleiding en arbeidsmarkt!
Voorbeelden uit de praktijk vind je op http://sintniklaas01.vdaboefenbedrijf.be/  en http://www.youtube.com/watch?v=_0KJeMf1eEI