U bent hier

Veelgestelde vragen over je inschrijving

Wil je een werkloosheidsuitkering aanvragen en woon je in Vlaanderen? Dan is het belangrijk om je zo snel mogelijk in te schrijven bij VDAB als werkzoekende. 

Klap alles open
Wanneer moet ik me inschrijven bij VDAB?
  • Heb je je ontslag gekregen en woon je in Vlaanderen? Dan moet je je binnen de 8 dagen na de beëindiging van je contract (= datum op je C4) inschrijven bij VDAB als werkzoekende om onmiddellijk een werkloosheidsuitkering te krijgen. Je kan je ook al eerder inschrijven bij VDAB: namelijk tijdens de 4 weken vóór de beëindiging van je contract. Geef in dit geval bij je inschrijving de datum op waarop je contract beëindigd wordt. 
  • Woon je niet in Vlaanderen en wil je een werkloosheidsuitkering krijgen? Dan moet je je inschrijven bij:
    • ACTIRIS als je in Brussel woont
    • Le FOREM als je in Wallonië woont
    • ADG als je in de Duitstalige gemeenschap woont
Hoe kan ik me inschrijven bij VDAB?

Je kan je op twee manieren inschrijven als werkzoekende.

  • Je kan je online inschrijven via Mijn loopbaan.
    • Ben je nog niet geregistreerd voor Mijn loopbaan? 
      • Registreer je dan eerst voor Mijn loopbaan. Tijdens je registratie krijg je de mogelijkheid om aan te vinken dat je je wil inschrijven als werkzoekende. Vink je dit aan en vul je de nodige gegevens in, dan ben je ingeschreven als werkzoekende. Tips:
        • Kies bij 'Je werksituatie' voor 'Ik ben uitkeringsgerechtigd werkzoekende'.
        • Geef nauwgezet je kennis, vaardigheden en wensen. Anders loop je de kans dat VDAB vacatures naar je doorstuurt die niet aansluiten bij je profiel.
      • Na je registratie krijg je een bericht in Mijn loopbaan met je inschrijvingsbewijs (het kan wel even duren voor dit bericht verschijnt). Je kan dit inschrijvingsbewijs printen of het via de post laten opsturen.
    • Ben je al geregistreerd voor Mijn loopbaan? 
      • Log dan in op Mijn loopbaan en klik onderaan de startpagina van Mijn loopbaan op de link 'Schrijf je in als werkzoekende'. Duid bij 'Nieuwe situatie' aan: 'Ik ben uitkeringsgerechtigd werkzoekende'.
      • Na je registratie krijg je een bericht in Mijn loopbaan met je inschrijvingsbewijs (het kan wel even duren voor dit bericht verschijnt). Je kan dit inschrijvingsbewijs printen of het via de post laten opsturen.
  • Je kan je ook telefonisch inschrijven via het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur). De bemiddelaar mailt nadien je inschrijvingsbewijs of stuurt het op via de post.
Wat moet ik doen nadat ik me ingeschreven heb als werkzoekende?

Heb je je ingeschreven als werkzoekende bij VDAB? Dan is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk werk vindt.

In Mijn Loopbaan krijg je een heleboel tips en opdrachten die je helpen in je zoektocht naar werk. Deze opdrachten zijn verplicht en je hebt een maand om ze af te werken.

Ben je na die maand nog steeds op zoek naar werk, dan vragen we je om ons te bellen op een moment dat past voor jou.

Tijdens het telefoongesprek bespreken we je opdrachten. Daarnaast bekijken we hoe je zoektocht naar werk loopt en of je persoonlijke begeleiding nodig hebt.

Moet ik me uitschrijven als ik werk gevonden heb? 

Heb je een job gevonden? Dan hoef je je niet uit te schrijven bij VDAB als werkzoekende. We schrijven je automatisch uit bij de start van je job.

Vind je een interimjob? Dan schrijven we je pas na 28 dagen uit.

Opgelet: word je weer werkloos? Dan moet je:

  • je opnieuw inschrijven bij VDAB als werkzoekende. Je kan dit doen binnen de 4 weken vóór je contract afloopt of binnen de 8 dagen erna, en
  • naar je uitbetalingsinstelling stappen om opnieuw een werkloosheidsuitkering aan te vragen.
Welke rechten en plichten heb ik als ik ingeschreven ben als werkzoekende? 
Wat als je je inschrijvingsbewijs verloren bent?

Geen nood. Je kan een duplicaat krijgen via Mijn loopbaan.

  • Log in op Mijn loopbaan en klik op de startpagina op 'Print je inschrijvingsbewijs' of 'Laat het thuis bezorgen via de post'. Deze links blijven zichtbaar zolang je ingeschreven bent.
  • Je kan ook bellen naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur). De bemiddelaar mailt dan je inschrijvingsbewijs of stuurt het op via de post.
Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen die ik ingaf tijdens mijn inschrijving?

Je kan ze zelf aanpassen in Mijn loopbaan of bellen naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).