Goe volk gezocht

Horeca Forma, stad Leuven en VDAB bundelen de krachten om het personeelstekort in de horeca aan te pakken. Daarom laten ze iedereen met horeca-ambities letterlijk en figuurlijk proeven van een job van 18 tot 20 januari op het Martelarenplein in Leuven.

Na de herhaaldelijke sluitingen omwille van Corona in 2020 beleefde de horeca opnieuw moeilijke tijden in 2021. Heel wat werknemers verlieten de sector tijdens hun periode van tijdelijke werkloosheid. Talrijke werkzoekenden wijzigden hun jobdoelwit en gingen aan de slag in andere sectoren. Hierdoor ontstond een nijpend personeelstekort bij de heropstart van de horeca in de loop van 2021.

De cijfers van VDAB bevestigen de nood aan personeel. In 2021 ontving VDAB in het arrondissement Leuven 972 vacatures voor horecapersoneel, 81% meer dan in 2020. In diezelfde periode daalde het aantal werkzoekenden met jobambities in de horeca met 20%, 300 mensen minder dan het jaar voordien.

Toch hebben jobs in de horeca heel wat troeven, niet in het minst het veelvuldig contact met klanten en hun appreciatie voor de gastvrijheid en de beleving die je biedt. Daarnaast biedt de sector uitgebreide tewerkstellingsmogelijkheden in uiteenlopende jobs: van kok en hulpkok over zaal- en keukenmedewerker tot kelner en bartender. Om deze verscheidenheid aan jobs in te vullen, staat de horeca open voor alle mensen die goesting hebben om gasten te verwelkomen en een mooie ervaring aan te bieden.

Horeca-trailer op het Martelareplein

Stad Leuven, VDAB en Horeca Forma willen samen het personeelstekort in de sector aanpakken. Daarom laten ze iedereen letterlijk en figuurlijk proeven van een job in de horeca. Van 18 tot 20 januari kunnen bezoekers met horeca-ambities aan de slag gaan in een mobiele keukeneenheid op het Martelarenplein voor het station in Leuven.

Elke bezoeker met belangstelling voor werk in de horeca krijgt een aanbod op maat: van een openstaande vacature tot een korte bijscholing op de werkvloer en in een opleidingscentrum. Door de competenties van de werkzoekende en de vereisten van de vacature in kaart te brengen en op elkaar af te stemmen matcht VDAB werkzoekenden met een passende job en werkgevers met een geschikte werknemer.

Dit initiatief bouwt verder op de horeca-campagne Goe volk gezocht en het actieplan horeca dat VDAB in het najaar 2021 lanceerde in nauwe samenwerking met partners binnen onderwijs, Horeca Forma en Horeca Vlaanderen.

Bernard Ostyn, manager VDAB Vlaams-Brabant: “We organiseren korte workshops in onze horeca-trailer. Deelnemers maken er al doende kennis met enkele horeca-technieken zoals heerlijke fingerfood en mocktails bereiden, of ze oefenen skills als kelner, samen met ervaren horeca-instructeurs en -medewerkers. Op die manier laten we onze bezoekers hun talenten ontdekken en maken we hen warm voor een job in de horeca.”

Wim Adriaens, gedelegeerd bestuurder VDAB: “Daarnaast biedt VDAB info over jobs en opleidingsmogelijkheden voor wie nood heeft aan korte bijkomende scholing. We stellen immers vast dat heel wat werkzoekenden baat hebben bij extra vorming. We werken hiervoor nauw samen met onze opleidingspartners, zoals CVO Qrios, Syntra en Groep INTRO hier in Leuven.”

Leuvens schepen van handel Johan Geleyns: “ ‘Hire the will, not the skill’ is een gezegde dat zeker opgaat voor onze Leuvense horeca. De nood aan personeel is hoog in de door Corona geteisterde sector. Daarom zetten we graag onze schouders onder deze acties die ervoor zorgen dat mensen sneller de stap naar de horeca als werkgever zetten. Dankzij het maatwerk en het brede aanbod aan opleidingen kunnen werkzoekenden bijna meteen aan de slag. Dit maakt dit programma interessant voor iedereen. Samen werken we aan een Leuvense horeca die top is voor klant én werknemer.”

Robin Vanderelst, directeur Horeca Forma: “Mensen hebben de afgelopen periode gemerkt hoe hard ze de horeca gemist hebben. De horeca verbindt mensen, doet zorgen vergeten en creëert mooie momenten in ieders leven. Dit vraagt deskundig personeel en daar dragen deze opleidingspartners elke dag toe bij.”

VDAB, stad Leuven en Horeca Forma nodigen iedereen uit in de horeca-trailer op het Martelarenplein. Je komt er te weten welke vaardigheden je reeds in huis hebt en welke je nog kan aanscherpen om een boeiende en uitdagende job op te nemen in de horeca.

________________________________________________________________

VDAB: Bernard Ostyn, manager diensten aan personen en bedrijven Vlaams-Brabant, tel. 0496 57 75 13 – bernard.ostyn@vdab.be

Horecaforma: Robin Vanderelst, directeur,
tel. 0486 14 63 00 - r.vanderelst@horecaformavlaanderen.be