U bent hier

Aanvragen tegemoetkoming voor arbeidsgereedschap, -kleding en arbeidspostaanpassingen

Heb je het recht gekregen op een tegemoetkoming voor arbeidsgereedschap, -kleding en arbeidspostaanpassingen en wil je de tegemoetkoming aanvragen? We leggen uit hoe je dit doet.

Je kan op 2 manieren een aanvraag doen:

Regel je het zelf? Volg dan dit stappenplan:

Stap 1: vul een aanvraagformulier in

Vul het online formulier Aanvraag tussenkomst arbeidsgereedschap en -kledij in, print het en onderteken het.

  • In dit formulier moet je persoonsgegevens ingeven, gegevens over de plaats waar je werkt en een aantal aanvraaggegevens, zoals:
    • rekeningnummer en naam rekeninghouder
    • motivatie waarom je het gereedschap of de kledij nodig hebt
    • een omschrijving van het gereedschap of de kledij
    • kostprijs van het gereedschap of de kledij, inclusief BTW (deze gegevens vind je in de offerte)
  • Tip: je kan dit formulier ook in Mijn loopbaan invullen en printen. Dan hoef je je persoonlijke gegevens niet zelf in te vullen en kan je de status van je aanvraag bekijken (aanvraag, behandeling, betaling). Klik onderaan in Mijn Loopbaan bij ‘Nuttige links’ op 'Arbeidsbeperking' en dan op 'Premies'.

Stap 2: bezorg ons het aanvraagformulier

Verstuur het aanvraagformulier via de post naar de dienst arbeidsbeperking van je provincie.

  • Die bekijkt je aanvraag en laat je weten of je aanvraag goedgekeurd is. Het kan ook dat de dienst je opbelt voor meer info of een bezoek brengt aan je bedrijf om te zien of het gereedschap of de kledij echt nodig is.
  • Ga je niet akkoord met de beslissing? Dan kan je binnen de 45 dagen een verzoek tot heroverweging indienen bij de heroverwegingscommisie. Vul hiervoor het formulier gemotiveerd verzoek heroverweging in en bezorg het aan de dienst arbeidsbeperking van je provincie.

Stap 3: koop het arbeidsgereedschap of de arbeidskledij

  • Is je aanvraag goedgekeurd? Koop dan het gereedschap of de kledij aan. Opgelet: je moet dit binnen het jaar doen na de goedkeuring.
  • Je kan het bedrag zelf voorschieten of afspreken met de winkel dat wij rechtstreeks aan hen betalen. Wil je dat wij rechtstreeks betalen, neem dan het document ‘verklaring rechtstreekse betaling aan leverancier’ mee naar de winkel en laat het door hen invullen. De dienst arbeidsbeperking bezorgde je dit document via de post op het moment dat je aanvraag goedgekeurd werd.
  • Vraag zeker een factuur en hou die samen met het betalingsbewijs bij!

Stap 4: bezorg ons de factuur

Bezorg de factuur, het betalingsbewijs en het document 'verklaring rechtstreekse betaling aan leverancier' (als je dit gebruikt hebt) binnen de 6 maanden na je aankoop via de post aan de dienst arbeidsbeperking van je provincie.

  • Je kan dit zelf in orde brengen of de winkel waar je de aankopen deed kan dit in jouw plaats doen.
  • Heb je het bedrag voorgeschoten? Dan storten we het verschuldigde bedrag terug op je rekening.