Terugbetaling arbeidsgereedschap, -kleding of werkplekaanpassing voor zelfstandigen
Heb je als zelfstandige het recht gekregen op een tegemoetkoming in arbeidsgereedschap of -kledij en arbeidspostaanpassingen? Dan moet je nu nog de terugbetaling zelf aanvragen. We leggen uit hoe je dit doet.
Hoe terugbetaling aanvragen?
-
Vul het aanvraagformulier in
Log in op Mijn VDAB. Klik op 'Premies' en vul het online aanvraagformulier in. Zo hoef je je persoonsgegevens niet zelf in te vullen en kan je de status van je aanvraag opvolgen.
Heb je nog geen login? Registreer je dan eerst. Heb je al een login, maar ken je je wachtwoord niet meer? Bel naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 16.30 uur).
Lukt het niet om je aanvraag via Mijn VDAB te doen? Vul dit aanvraagformulier in, print het, onderteken het, scan het en mail het ons.
-
Bezorg ons je offerte
Vraag een offerte aan de winkel of leverancier waar je het materiaal gaat aankopen of die de arbeidspostaanpassing gaat doen en bezorg ze ons.
Opgelet:
- Vraag je een op maat gemaakte bureaustoel aan? Bezorg ons dan ook het ingevulde document standaardattest stoel.
- Vraag je voor het eerst orthopedische veiligheidsschoenen aan? Bezorg ons dan ook:
- een betalingsbewijs van de mutualiteit waaruit blijkt dat zij minder dan een jaar geleden een paar gewone orthopedische schoenen hebben terugbetaald,
- een kopie uit het arbeidsreglement of huishoudelijk reglement waaruit blijkt dat veiligheidsschoenen verplicht zijn in je job, en
- een attest waaruit blijkt of je BTW-plichtig bent of niet.
- Vraag je opnieuw orthopedische veiligheidsschoenen aan? Bezorg ons dan ook:
- een betalingsbewijs van de mutualiteit waaruit blijkt dat zij minder dan een jaar geleden een paar gewone orthopedische schoenen hebben terugbetaald,
- een foto van de slijtage van je oude schoenen waarop de productiedatum duidelijk zichtbaar is (vind je op de tong of inlegzool van de schoen), en
- als je sinds je vorige aanvraag een andere job of werkgever hebt: een kopie uit het arbeidsreglement of huishoudelijk reglement waaruit blijkt dat veiligheidsschoenen verplicht zijn in je job.
- Wil je je wagen aanpassen om hem rijgeschikt te maken voor je? Bezorg ons dan:
- een offerte voor de wagen zonder aanpassingen én een offerte voor dezelfde wagen maar met aanpassingen
- een kopie van je rijbewijs met de codes en
- een kopie van je rijgeschiktheidsattest Cara (als je dit bezit).
-
Een expert neemt contact met je op
Een van onze experts neemt contact met je op om je aanvraag te bespreken en laat je weten of je aanvraag goedgekeurd is.
Ga je niet akkoord met onze beslissing? Vul binnen de 45 dagen na ontvangst van onze beslissing het formulier gemotiveerd verzoek heroverweging in en bezorg het ons.
-
Koop het materiaal aan
Heeft onze expert je laten weten dat je aanvraag goedgekeurd is? Koop het materiaal aan of laat de arbeidspostaanpassing doen. Je moet dit binnen het jaar doen nadat we je aanvraag goedkeurden (beslissingsdatum).
Je kan het bedrag voorschieten of afspreken met de winkel of leverancier dat wij direct aan hen betalen.
Heb je het bedrag voorgeschoten? Bezorg ons zo snel mogelijk je factuur en betalingsbewijs. De factuur mag maximaal 6 maanden oud zijn als je ze ons bezorgt.
We storten het verschuldigde bedrag terug.
Contacteer een expert
Heb je een vraag over tewerkstellingsondersteunende maatregelen? Of wil je meer info op basis van je persoonlijke situatie?