Communicatie van VDAB

We streven naar een digitale dienstverlening. Daarom krijg je onze communicatie in je account op vdab.be. Bovendien kan je er voor kiezen om ze niet meer via de post te ontvangen. Zo help je het milieu. 

Toon minder - Klap open

Na je inschrijving als werkzoekende bij VDAB helpen we je om een job te vinden. We begeleiden je en bespreken hoe je zoektocht naar werk loopt. Je vindt heel wat communicatie terug in je account op vdab.be. Bijvoorbeeld berichten, uitnodigingen, afspraken, opdrachten, attesten, documenten… 

Het gaat ook om communicatie die gevolgen kan hebben voor je uitkering. Reageer je bijvoorbeeld niet op een afspraak, dan kan je bemiddelaar je dossier doorsturen naar de Controle dienst van VDAB. Lees meer over je rechten en plichten.

Toon minder - Klap open

Ja, je hebt twee keuzes in je account op vdab.be:

  • Je wil de communicatie enkel digitaal ontvangen. Dan ontvang je ze in je account op vdab.be.
  • Je wil de communicatie ook via de post ontvangen. Dan vind je ze in je account op vdab.be en krijg je ze via de post ook in je brievenbus. 

Je kan je keuze op elk moment wijzigen.

Toon minder - Klap open

Kies je voor ‘enkel digitaal’? Dan sturen we de communicatie niet langer via de post. We verwachten dat je regelmatig inlogt in je VDAB-account en controleert of er nieuwe berichten, uitnodigingen, afspraken, opdrachten, attesten, documenten… zijn. Je krijgt meldingen via e-mail en herinneringen via sms.

De communicatie in je account heeft dezelfde juridische bewijswaarde en rechtsgevolgen als de communicatie die je via de post ontvangt. We gaan ervan uit dat je de communicatie ontvangen hebt van zodra ze beschikbaar is in je account. Lees de communicatie aandachtig om te weten wat er van je verwacht wordt en welke gevolgen ze kunnen hebben. 

De keuze 'enkel digitaal' betekent niet dat je helemaal geen post meer zal ontvangen. Aangetekende brieven bijvoorbeeld sturen we nog altijd via de post. Ook vertalingen waarop je recht hebt, versturen we via de post. De communicatie via de post heeft juridische bewijswaarde en rechtsgevolgen, ook al koos je voor 'enkel digitaal'.

Toon minder - Klap open
  • Je krijgt een melding via e-mail wanneer er iets nieuws is of gewijzigd werd in je account op vdab.be. Bijvoorbeeld een nieuwe afspraak, opdracht, document of bericht.
  • Je krijgt een herinnering per sms wanneer je binnenkort een afspraak hebt of een opdracht moet afwerken. 

We gebruiken het e-mailadres en gsm-nummer dat je ingaf bij je contactgegevens in je account op vdab.be. Pas je contactgegevens eventueel aan.

Verwijder je je e-mailadres, dan kunnen we je geen communicatie meer sturen in je account. Je gaat onze communicatie dan via de post ontvangen.

Toon minder - Klap open

Dan vind je onze berichten in je account op vdab.be en krijg je ze via de post ook in je brievenbus. 

Sommige communicatie vind je enkel in je account. De communicatie die je enkel in je account vindt, gaat over onze online diensten en heeft geen gevolgen voor je uitkering. 

Wil je de communicatie ook via de post krijgen, dan verwachten we toch van je dat je regelmatig inlogt in je account op vdab.be en controleert of er nieuwe berichten, documenten, afspraken of opdrachten zijn. Je krijgt meldingen via e-mail en herinneringen via sms.

Toon minder - Klap open

Schrijf je je uit als werkzoekende bij VDAB, dan bezorgen we je voortaan onze communicatie via de post.

Schrijf je je minder dan 6 maanden na je uitschrijving opnieuw in? Dan sturen we de communicatie volgens de keuze die je maakte vóór jouw uitschrijving. We tonen je die eerdere keuze tijdens je herinschrijving of als je de eerste keer inlogt na je herinschrijving. Je kan dan die keuze bevestigen of wijzigen.

Toon minder - Klap open

We gebruiken het verblijfsadres dat is geregistreerd in je account op vdab.be.

Gaf je geen verblijfsadres in, dan gebruiken we het officieel adres dat we via het Rijksregister ontvangen.

Verhuis je? Check in je account of je verblijfsadres nog altijd klopt. Indien niet, pas het zelf aan of bel naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 16.30 uur). Pas je contactgegevens eventueel aan.

Toon minder - Klap open

Woon je officieel in het buitenland? Hou er rekening mee dat de communicatie niet kan verstuurd worden naar een adres in het buitenland (behalve door de Controledienst in specifieke gevallen). Je kiest best voor 'enkel digitaal'.

Heb je ook een verblijfsadres in België, dan kan je kiezen om de communicatie ook via de post te ontvangen.

Toon minder - Klap open

Stel je vraag via het contactformulier of bel ons gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 16.30 uur). 

Toon minder - Klap open

Stel je vraag via ons contactformulier. Je kan ook bellen of chatten.