U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Lummelen loont

Hoe vaak gun jij je brein rust? Volgens neuropsychiater Theo Compernolle is nietsdoen net zo belangrijk als werken. “We beschouwen nietsdoen als tijdsverspilling, maar dat is een misvatting: het is nodig om tot goede prestaties te komen en mentaal gezond te blijven.” Over dagdromen, een warm bad nemen en tv-kijken.

Steeds meer onderzoek wijst uit dat het essentieel is om je denkend brein regelmatig rust te gunnen. Even nietsdoen, heeft een positieve invloed heeft op je productiviteit, creativiteit en mentale gezondheid. We vroegen tekst en uitleg aan neuropsychiater Theo Compernolle.

Waarom is nietsdoen zo belangrijk?

Ten eerste om beter te presteren en creatiever te worden. Op het moment dat je je denkend brein rust gunt, schiet je archiverend brein in gang. Dit zijn hersennetwerken die nieuwe informatie bekijken, opslaan en verbanden leggen met wat er al is. Je hebt het misschien al gemerkt dat de oplossing voor een probleem je soms plots te binnen schiet als je gedachteloos een wandeling maakt, of een warm bad neemt.

Daarnaast moet je denkend brein kunnen recupereren. Onze voorraad energie, motivatie en concentratie is niet onuitputtelijk. Het is een batterij die regelmatig moet opgeladen worden. Raken je reserves op, dan kost het je steeds meer wilskracht om door te gaan en maak je meer fouten. Bovendien krijgen je primitieve reflexen de overhand: je raakt afgeleid door geluid, reageert sneller emotioneel, springt van taak naar taak, verliest het overzicht…

Wat versta je onder nietsdoen?

Dit zijn alle activiteiten die geen beslag leggen op je denkend brein. Bijvoorbeeld: dagdromen, even naar buiten gaan om een broodje te gaan halen, met vrienden praten over koetjes en kalfjes, joggen, een eenvoudig boek lezen, naar een tv-programma kijken dat je ontspant…

Ik wil hier wel iets belangrijks aan toevoegen: tijdens het nietsdoen moet je je smartphone afzetten. Zelfs als het ding in je tas zit, is je denkend brein voortdurend alert. Er kan altijd een bericht binnenrollen. Het gaat zelfs zo ver dat sommige mensen last hebben van spooksignalen: ze denken dat ze hun telefoon horen, terwijl dat helemaal niet zo is.

Hoe vaak moeten we nietsdoen?

Ik kan daar geen getal op plakken. Het hangt van verschillende factoren af. Hoe drukker je het bijvoorbeeld hebt, hoe meer rust je nodig hebt. Helaas doen we net het tegenovergestelde: in hectische periodes zijn we net meer geneigd om onze pauzes te elimineren. We ontbijten niet, gaan door tijdens de lunch, werken ’s avonds verder… Dat is jammer, want veel stress hebben is op zich niet verkeerd, zolang je erna rust neemt. Integendeel: stress maakt je sterker. Je kan het vergelijken met sporters die aan intervaltraining doen: ze maken hun hart sterker door eerst een zware inspanning te doen en daarna te recupereren. Intervalstress is gezonde stress.

Hoe snel je nood hebt aan een pauze, is ook persoonlijk. Onze alertheid gaat de hele tijd op en neer via golvende bewegingen. Hoe snel die golven bewegen, verschilt van persoon tot persoon. Bij sommige gaat de alertheid al na een half uur naar beneden en bij anderen is dat pas na anderhalf uur. Gebruik deze vuistregel: het moment dat je aandacht verslapt, is het goede moment om te pauzeren.

Hoelang duurt een pauze best?

Ook op deze vraag kan ik geen pasklaar antwoord geven. Als je intensief en moeilijk denkwerk doet, moet je langer pauzeren dan wanneer je routinewerk doet. Het belangrijkste om te weten is dat een korte onderbreking ook al zinvol is. Uit onderzoek blijkt dat micropauzes, zoals even een frisse neus halen of dagdromen je aan het einde van een werkdag, al meer vitaliteit geven.

 

Theo Compernolle schreef het boek “Ontketen je brein’. Meer info vind je op www.compernolle.com.

 

Barbara Peirs

Gepubliceerd in februari 2017

Reageer

Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.

Reacties

voor B.