Slechte rekruteringservaringen zijn schering en inslag, aldus een enquête van SHL bij 1.600 Britse werkzoekenden. Niet minder dan 30% zegt dat ze al verschillende keren slecht behandeld werden tijdens het solliciteren. De betrokkenen ergerden zich vooral aan het feit dat ze geen reactie kregen na een negatieve sollicitatie. Verder toont de enquête dat de impact van zo’n negatieve ervaring aanzienlijk is. Bijna een op vijf (18%) van de kandidaten geeft aan dat ze geen klant meer willen blijven bij bedrijven die hen slecht behandelden en 45% deelt de negatieve ervaring met familie en vrienden of vertelt erover op netwerksites of blogs.
Ook in ons land springen bedrijven nonchalant om met sollicitaties, zo suggereert een klein onderzoek van Peeters & Pichal, het consumentenprogramma op radio 1. In dit onderzoek reageerde medewerkster Ellen op veertig vacatures die perfect aansloten bij haar cv en ervaring. Ze solliciteerde via e-mail of per brief. Drie weken later, bleek dat slechts veertien bedrijven (35%) geantwoord hadden. Ruim tweederde reageerde niet. Dat was vooral het geval bij sollicitaties per brief (80%). Van de sollicitaties via mail werd de helft beantwoord.
Reputatie op het spel
Tijdens de uitzending van Peeters & Pichal, deed Voka een oproep aan alle bedrijven om op elke sollicitatie te reageren. Peter Leyman, gedelegeerd bestuurder van Voka, legt uit: “Niet antwoorden is niet netjes. Elke sollicitant verdient een antwoord, ook als hij spontaan solliciteert en er momenteel geen vacatures zijn. Bovendien wordt de bedrijfsreputatie aangetast door niet te reageren. Als de economie binnenkort weer aanzwengelt, zal er een krapte ontstaan op de arbeidsmarkt. Op dat moment zal een goede bedrijfsreputatie levensnoodzakelijk zijn om talentvolle mensen aan te trekken.”
Vindt Voka het een goed idee om bedrijven die niet reageren te beboeten, zoals Hans Bonte van sp.a onlangs voorstelde? Leyman: “Nee. Bedrijven beboeten, is zoals met een kanon op een mug schieten. Ze moeten dan een hele administratie opzetten en een archiveringssysteem uitbouwen. Dat lijkt me een brug te ver. Bovendien is zo’n boete een negatief verhaal. Ik denk dat het veel beter is om een positief verhaal te brengen en bedrijven te sensibiliseren door hen duidelijk te maken dat hun reputatie op het spel staat.”
Enkele concrete tips
Hoe kan je als bedrijf efficiënt reageren op alle sollicitaties? Voka geeft deze tips:
- Maak een mailadres aan, speciaal voor alle sollicitatiemails. Bijvoorbeeld: sollicitaties@mijnonderneming.be.
- Stel op dit mailadres een automatische reply in die de ontvangst van elke mail meteen bevestigt.
- Maak een administratieve medewerker op de personeelsdienst verantwoordelijk voor het bijhouden en snel beantwoorden van alle binnenkomende sollicitaties (zowel die via mail als per brief).
- Vermeld en omschrijf deze opdracht in de taakomschrijving van de medewerker en evalueer hem er op tijdens het evaluatiegesprek.
- Bereid een aantal standaardbrieven en -mails voor. Bijvoorbeeld: ‘uw profiel beantwoordt niet aan onze wensen’, 'de vacature is ondertussen ingevuld’, ‘we hebben helaas op dit moment geen vacature’, enz.
- Zorg ervoor dat de standaardbrieven en -mailtjes toch persoonlijk ogen: spreek de kandidaat met zijn naam aan (bijvoorbeeld ‘Geachte mevrouw Peeters’ en niet de steriele ‘Mevrouw/Mijnheer’) en laat de verantwoordelijke tekenen (in het geval van een brief).
- Houd een werfreserve bij. Misschien komt een bepaalde sollicitatie je later nog van pas.
Onderzoek SHL: www.shl.com
Onderzoek Peeters & Pichal: www.radio1.be
Visie Voka: www.voka.be