Columns

Steven: bizarre mail

Onlangs kregen we een bizarre Engelstalige mail van onze nieuwe Japanse president. Onderwerp: 'Hoe kunnen we deel uitmaken van Nederland?' 

In zijn mail legde hij uit dat ons bedrijf wil investeren in Nederland. Maar het probleem is dat hij -en de andere Japanners- geen voeling hebben met Nederlandse bedrijven. Hij wil graag deel uitmaken van hun 'inner circle' maar weet niet hoe hij dit moet aanpakken.

Daarom stuurde hij naar al zijn Nederlandstalige medewerkers (de Franstalige liet hij links liggen) een mail om ons advies te vragen. Hij voegde een hele resem vragen toe: hoe doen Nederlandse bedrijven zaken, staan Nederlandse bedrijven open voor buitenlandse bedrijven, enz.

Hij eindigde zijn mail met de vraag of we eerlijk onze mening konden geven.

Ik heb zelf heel wat ideeën over Nederland, maar ik vond het wat 'stoeferig' om die op mail te zetten naar iedereen, dus besloot ik niet te reageren.

Dat was buiten mijn baas gerekend. Enkele dagen later kreeg ik een mail die enkel aan mij gericht was. Hierin schreef hij dat hij vereerd zou zijn als ik een antwoord kon geven op de vragen in zijn mail. 

Toen heb ik toch maar geantwoord. Dit zijn mijn ideeën die ik hem probeerde duidelijk te maken:

Veel gelijkenissen

Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat er veel verschillen zijn tussen Vlamingen en Nederlanders. Dit komt omdat we dezelfde taal hebben, een gelijkaardig verleden hebben en veel basiswaarden delen. De afstand tussen Vlamingen en Walen is veel groter dan die tussen Vlamingen en Nederlanders.

Typische karakteristieken

Toch zijn er een aantal verschillen. Nederlanders hebben bepaalde karakteristieken die ik typisch Nederlands noem. Toevallig zijn dit karakteristieken die ik ook heb, dus persoonlijk voel ik me goed bij Nederlanders.

  • Nederlanders houden niet van hiërarchie.
    Ze zijn erg flexibel over wie met wie praat. Titels doen er niet toe. De typische Nederlandse leider is een facilitator en probleemoplosser. De beslissingsmacht wordt gedelegeerd naar lagere niveaus. In sommige kleinere bedrijven is er wel meer autocratie.

  • Nederlandse eigenaars van bedrijven gedragen zich gewoon.
    Het zijn geen opgeblazen kikkers. Soms lunch ik met een eigenaar van een Nederlands bedrijf in de bedrijfskantine. Ik ben altijd verrast om te zien hoe zijn medewerkers hem in het openbaar plagen en grapjes over hem maken.
     
  • De bedrijfsstructuur is horizontaal.
    Medewerkers worden beoordeeld op basis van hun kennis en hun toegevoegde waarde ten opzichte van het bedrijf en de collega's. Hierdoor is de communicatie erg direct. Dit kan voor buitenstaanders als arrogant of onbeleefd overkomen.
     
  • Vergaderingen zijn goed gestructureerd en to the point.
    Vergaderingen moeten in Nederland vooruitgaan want 'time is money'. Eens je je gesprekspartners beter kent kan je 'off the record'-discussies hebben en persoonlijker worden. Vaak nodig ik Nederlandse klanten waar ik een goede band mee heb uit in onze boerderij voor een meeting. Voor hen is dit iets vreemds maar ze appreciëren het enorm.
     
  • Als je samenwerkt met Nederlanders mag je niet bang zijn van confrontaties of intimidaties.
    Wil je op een goede manier samenwerken met Nederlanders, dan moet je conflicten op tafel leggen en er van in het begin open over discussiëren. Anders begint de wonde te rotten.

Ik heb trouwens antwoord gekregen op mijn mail. Mijn baas bedankte me en zei dat mijn eerlijke commentaar erg nuttig was. Ik ben benieuwd!

Manager Steven

Wie is manager Steven?

Steven werkt bij een Japanse multinational en reist meer dan 100 dagen per jaar voor zijn job. “Ik hoor vaak dat ik moeilijk gezag kan aanvaarden. Dat was zo op school, tijdens mijn legerdienst en ook op het werk."

Nieuwsbrief illustratie

Abonneer je op de nieuwsbrief

Ook interessant

Steven: kapers zijn geen kappertjes

Willy, een oude visserskapitein, gaf me een boek cadeau over het leven van de kapers in de 17de eeuw. Wist je dat kapers de toestemming kregen van hogerhand om schepen te beroven?"

Steven: DNA

We kregen een pleidooi van 's werelds beste scheidsrechter. Hij laat niet alleen Messi en Lukaku in het gareel lopen, maar geeft ook workshops.

Steven: de juiste vragen

Kreeg jij les in het stellen van de juiste vragen? Ik niet. Jammer, want met de juiste vragen in je mond, reis je gelijk welke wereld rond.