- Leeftijd: 45
- Beroep: installateur centrale verwarming en sanitair
- Diploma: installateur centrale verwarming en sanitair via duaal leren en certificaten van bekwaamheid voor gasvormige en vloeibare brandstof
- Ervaring: 26 jaar
Nooit saai
Wouter: “Ik plaats en onderhoud verwarmingsinstallaties en alles wat erbij hoort. Denk maar aan buizen leggen, thermostaten plaatsen en ketels afstellen. Daarnaast installeer ik ook sanitair zoals kranen, wastafels, douches, toiletten, regenwaterpompen…
Mijn werk is nooit saai. Elke installatie, elk toestel en elk huis is anders. Technisch verandert alles razendsnel, dus je moet constant bijleren. En je bent ook letterlijk veel in beweging.
Vroeg opstaan
Opstaan doe ik al om 5.15 uur, want ik heb kippen en schapen die ‘s ochtends eerst mijn aandacht vragen. Het is bijna een uur rijden naar onze firma. Ik kom aan om 7.15 uur en krijg mijn werkplanning voor de dag. Dan vul ik de basisonderdelen aan in de camionette, laad het extra materiaal in en vertrek om 7.30 uur naar de klanten.
Elke werkdag is anders. De ene keer ben ik op 4 verschillende plaatsen per dag. En soms moet ik tussendoor nog langs de vakhandel voor speciale onderdelen. Andere keren ben ik de hele dag op 1 werf.
Ik heb een half uur middagpauze, genoeg om mijn boterhammen op te eten. Ik werk ongeveer tot 17 uur en keer dan terug naar de firma om de camionette te lossen. Daarna ga ik naar huis.
Propere smeerpoets
Het is een fysieke job: je beweegt veel, werkt vaak in de kou en moet veel heffen en tillen.
Je mag ook niet bang zijn om vuil te worden. Bij mazoutketels moet je bijvoorbeeld de schoorsteen vegen tijdens het onderhoud. Na zo’n klusje zie je eruit als een roetpiet. En op elke werf is er stof, zeker als je moet slijpen of breken.
Hoe vuil het wordt, hangt ook af van hoe je je werk aanpakt. Ik laat mijn werkplek altijd netjes achter en mensen waarderen dat. Ik ben dus een smeerpoets, maar wel een propere. (lacht)
Graag geziene gast
Klanten zien me graag komen, vooral als ze zonder verwarming of warm water zitten. Dan hoor ik zodra ze de deur openen: “We zijn blij dat je er bent!” Soms antwoord ik: “Maar je zal nog veel blijer zijn als ik weer weg ben, want dan zit je weer lekker in de warmte.” (lacht)
Vaak krijg ik iets om te drinken. En ‘s middags krijg ik ook weleens een kom soep. Heel aangenaam in de winter! Als ik veel moet bukken of in nauwe ruimtes moet werken, sla ik dat vriendelijke aanbod af. Dan heb ik liever een licht gevulde maag.
Luisteren
Ik werk meestal alleen. Toch is er ook een sociale kant aan mijn job omdat ik bij mensen thuis kom. De ene klant maakt graag een praatje of is geïnteresseerd in wat ik doe. De andere toont waar ik moet zijn en verdwijnt dan weer. Iedereen is anders en ik pas me aan.
Oudere mensen vertellen graag over hun leven. Zeker als hun man of vrouw net overleden is, merk je dat ze hun verhaal eens kwijt willen. Dan luister ik terwijl ik werk. Soms probeer ik iets troostends of zinvols te zeggen. Op zo’n moment ben ik ook een beetje therapeut.
Plezier en uitdaging
De techniek vind ik het leukste aan deze job. Ik ben altijd blij als ik een installatie mag opbouwen: de verschillende onderdelen zo monteren en afstellen dat ze een goed werkend geheel vormen. Op zo’n dag ben ik echt content.
De grootste uitdaging? Bijblijven met de snelle technologische evolutie. Alles wordt meer en meer geregeld door elektronica. Vandaag zijn thermostaten kleine computertjes die je beheert met apps. Dat verschilt per merk en zelfs binnen een merk variëren de instellingen. Toch moet ik het allemaal kennen. Want ik moet klanten natuurlijk wel kunnen uitleggen hoe hun thermostaat werkt.
Je moet veel kennen en kunnen om dit werk goed te doen. En er zijn zeker genoeg uitdagingen. Maar als je interesse hebt in wat je installeert en je wil bijblijven met nieuwe technologische ontwikkelingen, dan is dit een toffe job!”