Arbeidsmarkt

Generatie Z

De millenials zijn ondertussen zo goed als allemaal aan het werk, en de volgende generatie maakt al haar opwachting op de werkvloer. Generatie Z, ook wel de Zoomers genoemd, is geboren tussen 1996 en 2010. Wat typeert deze jongeren? En hoe kan je hen als werkgever verleiden?

Tot welke generatie behoor jij?

Grofweg onderscheiden we na WOII de volgende generaties:

  • Babyboomers: geboren tussen 1945 en 1960
  • Generatie X: geboren tussen 1961 en 1980
  • Millennials: geboren tussen 1981 en 1995
  • Generatie Z: geboren tussen 1996 en 2010

Uiteraard zijn er binnen een generatie veel onderlinge verschillen en is de jonge generatie Z zich nog volop aan het vormen. Toch is het interessant om als werkgever rekening te houden met wat hen typeert om in de ‘war on talent’ jong potentieel aan te trekken en te behouden.

Ongeduldige digital natives

Generatie Z is opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze worden al van kleins af gebombardeerd met informatie via allerlei kanalen. Ze appen, snappen, checken Instagram, luisteren naar muziek en maken huiswerk tegelijkertijd. 

Spotify, Netflix, Deliveroo… De wereld is voor de jongeren ‘on-demand’ op hun smartphone en dus moeten werkgevers dat ook zijn in hun ogen.

Tip voor werkgevers: zorg ervoor dat je makkelijk online te bereiken bent. Hou je communicatiekanalen laagdrempelig en eenvoudig, en vermijd lange sollicitatieprocedures.

Op zoek naar zekerheid

Generatie Z is opgegroeid in tijden van grote onzekerheid. De bankencrisis van 2008, de klimaatcrisis, terrorisme, de coronapandemie... Financiële stabiliteit is voor hen belangrijker dan voor de millennials, die in tijden van oneindige mogelijkheden opgroeiden, en vooral op zoek zijn naar zingeving en alles uit hun leven willen halen.

Voor de Zoomers is dé droomjob die hen 100% voldoening brengt, minder belangrijk. Zij willen in de eerste plaats een stabiele financiële toekomst, want ze weten dat ze het materieel wellicht niet zo goed meer gaan hebben als hun ouders.

Als dat niet kan bij een werkgever, dan beginnen ze zelf wel hun eigen bedrijf.

Tip voor werkgevers: een vast contract en goede arbeidsvoorwaarden zijn een manier om gen Z aan te trekken.

Drang naar eigenheid

De Zoomers hebben een sterk uitgesproken mening. Hun ouders hebben hen geleerd om zelfstandig na te denken en hun eigen opinie te vormen. Ze zijn het ook gewoon om via het internet onbeperkte toegang te hebben tot informatie en gebruiken die info om tot inzichten te komen.

Die eigen mening delen ze gretig met de wereld via sociale media. Ze willen laten zien dat ze uniek zijn en zoeken naar erkenning. In het online universum vliegen de likes hen om de oren, dus ze zijn het gewoon om waardering te krijgen.

In vergelijking met de millennials is generatie Z competitief ingesteld. Ze hebben duidelijke targets nodig die ze individueel kunnen behalen, terwijl bij millennials eerder de focus ligt op samen doelen bereiken. Zoomers willen hun eigen lot bepalen en niet op anderen vertrouwen voor hun succes. 

Tip voor werkgevers: zorg ervoor dat je bedrijf een duidelijke profilering en authentieke uitstraling heeft. Ook jij moet als bedrijf passen bij het 'unieke' imago van de jongeren.

Geef regelmatig positieve feedback en zorg voor duidelijke doelen die ze kunnen halen. Waak er ook over dat de samenwerking met andere collega’s vlot verloopt.

Persoonlijk contact

Hoewel Zoomers heel goed met technologie kunnen omgaan, hebben ze ook nog nood aan persoonlijk contact. Enkel maar thuiswerken zien ze niet zitten.

Tip voor werkgevers: zorg ervoor dat je een goede regeling hebt voor jonge medewerkers zodat ze hybride kunnen werken én kunnen netwerken op kantoor met andere collega’s.

Zet ook je eigen werknemers in binnen je aanwervingsstrategie, bijvoorbeeld door hen jonge mensen te laten zoeken in hun eigen kennissenkring of te laten praten met jonge kandidaten op jobbeurzen. Die persoonlijke connectie is voor generatie Z belangrijk bij hun keuze voor een werkgever.

Diversiteit en duurzaamheid

Voor Zoomers is diversiteit de normaalste zaak van de wereld. Het is een generatie die diversiteit in de armen sluit en niet oordeelt op basis van religie, geaardheid of ras. Een bedrijf dat dit wel doet, overweegt gen Z niet als werkgever.

Zoomers zijn meer politiek geëngageerd dan de millennials en erg begaan met issues als klimaatverandering en gendergelijkheid. En ze verwachten van hun werkgever hetzelfde.
 
Tip voor werkgevers: laat je normen en waarden duidelijk naar voor komen in je employer branding. Pak uit met je duurzame initiatieven en zorg voor inclusieve communicatie.

Ondernemend

Generatie Z is opgegroeid in een wereld van YouTube-tutorials en DIY-filmpjes. Ze leren zichzelf makkelijk dingen aan, en een hoger diploma is voor hen niet meer de enige weg om competenties te verwerven.

Ze zijn ook niet bang om hun ideeën na te jagen en om zelf successen te behalen. Ze beseffen dat je miljonair kan worden met de juiste app of het goede idee. 

Tip voor werkgevers: geef jonge mensen genoeg ruimte om hun eigen projecten uit te werken. Geef hen het gevoel dat ze hun ei kwijt kunnen binnen je bedrijf.

Kijk bij de aanwerving ook niet enkel naar hun diploma, maar focus tijdens het sollicitatieproces vooral op hun competenties.

Ontvang tips en verhalen over solliciteren en werk

Ook interessant

  • Solliciteren en stotteren

    Ongeveer 1 procent van de bevolking stottert. Zo ook burgerlijk ingenieur Robert. “Hoe meer m'n eindexamen naderde, hoe meer last ik had van stotteren. Solliciteren leek een onmogelijke opgave, dus studeerde ik nog een jaar bij. Ik hoopte dat het probleem vanzelf zou overgaan. Niet dus.” 

  • Empathisch zijn

    Ben je zenuwachtig als je baas een moeilijke presentatie moet geven? Word je triestig als je een collega ziet huilen? Je groot invoelend vermogen is een kracht op de werkvloer, maar er zijn ook valkuilen.

  • Eentonig is fijn

    Heb je een autismespectrumprofiel en ben je gepassioneerd door ICT? Misschien kan je aan de slag bij consultancybedrijf Passwerk. Passwerk werft mensen met een autismespectrumprofiel aan en zendt hen naar bedrijven om software te testen. Benieuwd naar het wat en hoe, stelden we commercieel directeur Dirk Rombaut zes vragen.