Arbeidsmarkt

Generatie Z

‘Generatie Z’, ook wel de ‘Zoomers’ genoemd, zijn de jongeren geboren tussen 1996 en 2015. Wat typeert hen op werkvlak? En hoe kan je hen als werkgever verleiden?

generatie Z
©Shutterstock

Abonneer je op de nieuwsbrief

Tot welke generatie behoor jij?

Er bestaat geen strikte definitie van elke generatie, maar grofweg maken we na WOII deze indeling:

  • Babyboomers: geboren tussen 1945 en 1960
  • Generatie X: geboren tussen 1961 en 1980
  • Millennials: geboren tussen 1981 en 1995
  • Generatie Z: geboren tussen 1996 en 2015

Natuurlijk zijn er binnen elke generatie veel verschillen en is Generatie Z nog volop in ontwikkeling. Toch hou je als werkgever maar beter rekening met hun typische kenmerken als je jong talent wil aantrekken en behouden.

Ongeduldige digital natives

Generatie Z is opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze worden al van kleins af gebombardeerd met informatie via allerlei kanalen. Ze scrollen door TikTok, luisteren naar muziek en maken huiswerk tegelijkertijd.

Spotify, Netflix, Deliveroo… De wereld is voor de jongeren ‘on-demand’ op hun smartphone en dus moeten werkgevers dat ook zijn in hun ogen.

Tip voor werkgevers: zorg ervoor dat je makkelijk online te bereiken bent. Hou je communicatiekanalen laagdrempelig en eenvoudig, en vermijd lange sollicitatieprocedures.

Op zoek naar zekerheid

Generatie Z is opgegroeid in tijden van grote onzekerheid. De bankencrisis van 2008, de klimaatcrisis, terrorisme, oorlog, de coronapandemie... Financiële stabiliteit is voor hen belangrijker dan voor de millennials, die opgroeiden in een periode van grenzeloze mogelijkheden.

Voor de Zoomers is dé droomjob die hen 100% voldoening brengt, minder belangrijk. Zij willen in de eerste plaats een stabiele financiële toekomst. Want ze weten dat ze het materieel wellicht niet zo goed meer gaan hebben als hun ouders.

Als dat niet kan bij een werkgever, dan beginnen ze zelf wel hun eigen bedrijf.

Tip voor werkgevers: een vast contract en goede arbeidsvoorwaarden helpen je om Gen Z aan te trekken.

Drang naar eigenheid

De Zoomers hebben een sterk uitgesproken mening. Hun ouders hebben hen geleerd om zelfstandig na te denken en hun eigen opinie te vormen. Ze zijn het ook gewoon om via internet toegang te hebben tot informatie en gebruiken die info om tot inzichten te komen.

Die eigen mening delen ze gretig met de wereld via sociale media. Ze willen laten zien dat ze uniek zijn en zoeken naar erkenning. Ze zijn het gewoon om waardering te krijgen want in het online universum vliegen de likes hen om de oren.

Generatie Z is competitiever ingesteld dan de millennials. Ze hebben duidelijke targets nodig die ze individueel kunnen behalen, terwijl bij millennials eerder de focus ligt op samen doelen bereiken. Zoomers willen hun eigen lot bepalen en niet op anderen vertrouwen voor hun succes. 

Tip voor werkgevers: je moet als werkgever passen bij hun ‘unieke’ imago. Zorg ervoor dat je bedrijf een duidelijke profilering en authentieke uitstraling heeft.

Geef regelmatig positieve feedback en leg duidelijke doelen vast die ze kunnen halen. Waak er ook over dat de samenwerking met andere collega’s vlot verloopt.

Persoonlijk contact

Hoewel Zoomers heel goed met technologie kunnen omgaan, hebben ze nood aan persoonlijk contact. Enkel maar thuiswerken zien ze niet zitten.

Tip voor werkgevers: zorg voor een goede regeling voor jonge medewerkers, zodat ze hybride kunnen werken én de kans krijgen om op kantoor met collega’s te netwerken.

Betrek ook je eigen medewerkers in je wervingsstrategie. Bijvoorbeeld door hen jonge talenten te laten zoeken binnen hun netwerk. Die persoonlijke connectie speelt een grote rol in de keuze van Generatie Z voor een werkgever.

Diversiteit en duurzaamheid

Voor de meeste Zoomers is diversiteit vanzelfsprekend. Ze omarmen het en oordelen niet op basis van religie, geaardheid of ras. Een bedrijf dat hierin faalt, komt voor Gen Z dan ook niet in aanmerking als werkgever.

Zoomers zijn politiek bewuster dan millennials en vaak zeer begaan met thema’s als klimaatverandering en gendergelijkheid. Ze verwachten dat hun werkgever dezelfde waarden deelt.
 
Tip voor werkgevers: zorg dat je normen en waarden duidelijk zichtbaar zijn in je employer branding. Pak uit met duurzame initiatieven en zorg voor inclusieve communicatie.

Ondernemend

Generatie Z is opgegroeid in een wereld van YouTube-tutorials en DIY-filmpjes. Ze leren zichzelf makkelijk dingen aan, en een hoger diploma is voor hen niet meer de enige weg om competenties te verwerven.

Ze zijn ook niet bang om hun ideeën na te jagen en om zelf successen te behalen. Ze beseffen dat je miljonair kan worden met de juiste app of een goed idee. 

Tip voor werkgevers: geef jonge mensen genoeg ruimte om hun eigen projecten uit te werken. Zorg ervoor dat ze hun ei kwijt kunnen binnen je bedrijf.

Kijk bij de aanwerving niet enkel naar hun diploma, maar focus tijdens het sollicitatieproces vooral op hun competenties.

Ook interessant

Solliciteren en stotteren

Burgerlijk ingenieur Robert. “Solliciteren leek onmogelijk, dus studeerde ik nog een jaar bij."

Empathisch zijn

Ben je zenuwachtig als je baas een moeilijke presentatie geeft? Word je triestig als je collega huilt? Empathie is een kracht, maar er zijn ook valkuilen.

Eentonig is fijn

Heb je een autismespectrumprofiel en een passie voor ICT? Misschien kan je aan de slag bij consultancybedrijf Passwerk. Passwerk zendt je uit naar bedrijven om software te testen.