Dit artikel is ouder dan een jaar. Sommige info is misschien verouderd.
Welzijn

Liever assertiever

Overkomt het jou ook wel eens: dat je ja zegt, terwijl je eigenlijk neen bedoelt? Op zo’n moment ontbreekt het je wellicht aan assertiviteit. En dat kan je zuur opbreken. Zowel privé als op het werk. Wil je graag veranderen? Dat kan! Want assertief zijn kun je leren. Zo begin je eraan.

De eerste voorwaarde voor een assertieve houding, is zelf weten wat je wil. Neem daarom regelmatig de tijd om stil te staan bij jezelf, bij wat je wil en wat je nodig hebt. Vind je dat moeilijk? Begin dan klein, bijvoorbeeld: vandaag wil ik verslagen schrijven, en daarvoor moet ik ongestoord kunnen werken.

Weten wat je wil, is niet voldoende. Je moet je gevoelens en wensen ook uitdrukken. Heb je daar moeite mee? Onderzoek dan wat je tegenhoudt. Ben je bang niet meer aardig gevonden te worden door je collega’s? Of uit de gratie te vallen bij je baas? Vaak zijn dit irrationele gedachten die je beter achterwege laat. Je collega’s vinden je heus nog aardig, zelfs als je je af en toe eens afzondert om ongestoord te werken. En als je motiveert waarom, kan je baas gerust leven met het feit dat je een namiddag onbereikbaar bent.

Aan de slag

Stel: je bent goed bezig aan je verslagen, wanneer een collega je bureau binnenvalt en vraagt om mee te helpen aan een project dat morgen klaar moet zijn. Hoe ga je daarmee om? Enkele tips:

  • Neem rustig de tijd om na te denken voor je antwoord geeft. Zo kan je bewust beslissen of je ja zegt, of neen.
  • Weiger je zijn verzoek? Laat dan de mogelijkheid voor een compromis open. Nu past het niet, maar misschien morgen wel. Wanneer valt de deadline voor het project precies?
  • Geef gerust een reden op voor je weigering, maar hou het kort en bondig. Het is niet nodig om een uitgebreide verklaring te geven en je uit te putten in excuses.
  • Toon begrip wanneer je collega je zegt dat het vervelend is dat je zijn verzoek afwijst.

Meer dan de helft van onze communicatie bestaat uit lichaamstaal. Zorg daarom dat je lichaamshouding je boodschap ondersteunt. Waar kan je op letten?

  • Sta stevig met beide voeten op de grond en hou je hoofd rechtop. Zo kom je eerlijk en zelfzeker over.
  • Zorg voor natuurlijk oogcontact, zonder staren of voortdurend wegkijken.
  • Ondersteun wat je zegt met gebaren, maar overdrijf niet.
  • Spreek luid genoeg, en articuleer.
  • Verzorg je tempo, en las af en toe een pauze in.
  • Adem vanuit je middenrif. Dat maakt een meer ontspannen indruk.

Uiteraard word je niet assertief van vandaag op morgen. Daarvoor moet je oefenen. Begin met makkelijke situaties. Geniet van de successen die je boekt, en de boost in je zelfvertrouwen. Uiteindelijk zal je erin slagen ook in moeilijkere situaties assertief te reageren.

Ook interessant

Teambuilding met een hart

Teambuildings kunnen meer zijn dan alleen een leuk dagje uit. Met een sociale teambuilding versterk je je team en doe je tegelijk iets zinvols voor anderen. 

Nooit meer te laat

Een keer te laat op het werk? Dat kan iedereen overkomen. Maar als het een gewoonte wordt, is het frustrerend. Administratief bediende Lotte -vroeger een ervaren laatkomer- geeft tips.

Verliefd op een collega

Wat als Cupido toeslaat op het werk? Esther: “Ik herinner me de eerste keer dat ik Jeroen zag. Het was een saaie meeting met saaie collega’s en daar zat hij. Een mooie jongen met krullen."