Solliciteren

Waarom bij ons?

‘Waarom wil je bij ons werken?’ is een populaire vraag tijdens jobinterviews. Wat willen werkgevers ermee te weten komen? En hoe blaas je ze omver met je antwoord? We staken ons licht op bij Securitas en de CM.

Waarom bij ons?
©Shutterstock

Abonneer je op de nieuwsbrief

Solliciteer je bij Securitas of de Christelijke Mutualiteit (CM)? Dan krijg je zeker de vraag ‘Waarom wil je bij ons werken?’ voorgeschoteld. 

Bewust solliciteren

Deborah Van Hoof, recruiter bij Securitas, legt uit: “Via deze vraag willen we te weten komen of kandidaten bewust bij ons solliciteren. Zijn ze echt gemotiveerd om in ons bedrijf te komen werken, of zijn we gewoon een van hun vele sollicitaties? 

Daarnaast willen we ook nagaan of ze zich herkennen in onze bedrijfswaarden en een goede match zouden zijn. Passen ze in onze bedrijfscultuur?”

Positief verhaal

Thomas Geusens, verantwoordelijke van het selectieteam bij de CM, voegt toe: “Wij vinden deze vraag zelfs zinvoller dan ‘Waarom solliciteer je voor deze functie?’. Vraag je kandidaten waarom ze solliciteren voor de functie, dan vertellen ze vaak waarom ze veranderen van job.  ‘Ik wil weg uit het commerciële’, ‘ik wil niet meer bij een kmo werken’… Dit is een antwoord vanuit een negatieve keuze. 

Vraag je waarom ze bij CM willen werken, dan krijg je een positief verhaal. Bijvoorbeeld: omdat jullie een groot bedrijf zijn, de work-lifebalance hier goed zit, het sociale aspect me aantrekt…” Je kan hier gemakkelijk op doorvragen om te ontdekken of ze bij het bedrijf passen of niet.

Overtuigend antwoord

Hoe maak je als kandidaat een goede beurt als je deze vraag krijgt? Door je grondig voor te bereiden en het antwoord op de vraag thuis in te oefenen. Zo ga je te werk.

1. Win info in over het bedrijf

Bijvoorbeeld:

  • Lees de functiebeschrijving nog eens aandachtig.
  • Bekijk de bedrijfswebsite en snuister in het meest recente jaarverslag. 
  • Volg het bedrijf op LinkedIn of Facebook.
  • Geef het bedrijf in Google in en bekijk welke artikels in de pers verschenen. 
  • Probeer in contact te komen met iemand die er werkt en vraag welk soort bedrijf het is. 

2. Beantwoord op basis van je research vier vragen

Namelijk:

  • Wat is hun missie?
  • Wat zijn belangrijke waarden?
  • Welke producten en diensten maken ze?
  • Hebben ze onlangs opmerkelijke prestaties geleverd?

3. Formuleer een antwoord

Bedenk een antwoord waarin je uitlegt waarom je graag bij het bedrijf wil werken en waarom je denkt dat je past bij het bedrijf. Doe dit door te verwijzen naar de missie, de waarden, het product of de dienst of opmerkelijke prestaties. Stoffeer je antwoord met gegevens die je over het bedrijf vond.
 

Stel: je wil aan de slag bij VDAB

Dan zou dit (of een deel ervan) je antwoord kunnen zijn:

 “Toen ik pas van school kwam, zat ik een tijd zonder werk. Ik weet hoe moeilijk dat kan zijn en hoeveel nood je op zo’n moment hebt aan hulp en praktische tips. ‘k Heb toen veel gehad aan mijn bemiddelaar bij VDAB. Ik zou het fantastisch vinden om op mijn beurt zelf ook zoveel te kunnen betekenen voor andere werkzoekenden. (verwijzing naar product of dienst).

Ik las op jullie site dat het VDAB’s droom is om iedereen een kans te geven op een zinvolle en duurzame loopbaan. Dat is ook mijn droom, en ik wil die graag helpen realiseren. Werk is zo belangrijk: het maakt gelukkig en biedt structuur. (verwijzing naar de missie).

De overheid is een omgeving die me ligt. Ik voel me het best in een ondersteunende organisatie waarin het menselijke belang primeert boven het winstgevende. ‘k Zag bijvoorbeeld in jullie jaarverslag dat jullie tijdens de coronacrisis mondmaskers voor jullie opleidingen wegschonken aan ziekenhuizen die een tekort hadden. In zo’n organisatie zou ik me thuisvoelen. (verwijzing naar de waarden en een opmerkelijke prestatie)."

 

 

 

Ook interessant

Nutteloze sollicitatievragen

"Vergelijk je met een dier." Leuk bedacht, maar wat leer je ervan als werkgever? Je komt hooguit te weten dat je kandidaat ‘zo trouw is als een hond’. Sommige vragen laat je beter vallen.

Lift naar succes

Zowat elk sollicitatiegesprek begint met de vraag om jezelf voor te stellen. Makkelijk zat? Toch niet. Voor je het weet verzand je in onnodige details. De oplossing: een elevator pitch.

Over 5 jaar...

"Waar wil je staan over 5 jaar?" De kans is groot dat je deze vraag krijgt tijdens een jobinterview. Hoe antwoord je er best op? Moet je tonen dat je een vat vol ambitie bent, of net niet?