Welzijn

Hoe vermijd je een winterdip?

21 december komt eraan. De kortste dag van het jaar en de start van de winter. De dagen worden donkerder en kouder. Op het werk voel je het misschien ook. Je bent somberder, prikkelbaarder, vermoeid of worstelt met concentratieproblemen. Dat is de winterdip.

Tip 1: ga aan het raam staan

Tijdens de wintermaanden vertrek je 's morgens en kom je 's avonds weer aan in het donker. Zelfs als je thuiswerkt zie je weinig daglicht. Laat het licht zoveel mogelijk binnen op je werkplek. En ga tijdens de werkdag regelmatig naar buiten of aan het raam staan. Een paar minuten daglicht doet iets met je hersenen. Het houdt je alert en wakker.

Ilias: "Ik heb elk jaar last van een serieuze winterdip. Tijdens de winter ga ik een paar keer naar de zonnebank. Niet om bruin te worden, maar het licht en de warmte voelen goed."

Tip 2: maak wat meer geluk aan

Maak een wandeling tijdens je pauze. Of kom 's avonds uit je zetel voor een sportactiviteit. Als je beweegt en sport voel je je na afloop beter. Dan maakt je lichaam endorfines aan, een zogezegd 'gelukshormoon'. En dat hormoon strijdt tegen de negatieve gevolgen van een winterdip.

Stijn: "Ik werk veel thuis door de coronacrisis. Ik begon meestal onmiddellijk te werken nadat ik wakker werd. Dat voelde niet goed. Ik miste mijn fietstochtje naar het station. Ik sta nu 15 minuten vroeger op en doe elke dag een ochtendwandeling. Een nieuw ochtendritueel dat ik nooit meer oversla als ik thuiswerk."

Tip 3: minder koffie en 'smoskes'

Let op met koffie. Cafeïne beïnvloedt je slaap. Net zoals alcohol en gsm-gebruik voor je bedtijd. Een goede nachtrust is belangrijk voor je lichaam en geest. Zeker tijdens de winter. 

En eet minder 'smoskes' tijdens de middag. Of blijf weg van de videe met frietjes in het bedrijfsrestaurant. Kies voor groene groenten, weinig suiker en gezonde vetten zoals in noten en vis. Die voedingsstoffen hebben een positieve invloed op je stemming en gemoed. 

Sofie: "Ik maak 's avonds mijn lunchpakket voor de volgende dag. Granola, yoghurt, snacktomaatjes, radijzen, druiven… Eerlijk gezegd doe ik dat niet altijd met veel zin. Maar het is een kwartiertje werk en ik geniet de volgende dag van een gezonde lunch."

Tip 4: van meeting naar 'me-time'

De winterperiode lijkt eindeloos. Creëer lichtpuntjes in die donkere maanden door dingen te plannen. Daar leef je dan naar toe en dat helpt om erdoor te geraken. Zoek rustige activiteiten die je mentaal opladen. Boek een B&B of een leuke uitstap. Geef jezelf een boek cadeau. Kijk een film. Of stap voor het werk eens binnen in die leuke koffiebar die je altijd voorbijloopt. 

Ilias: "Ik verschuif wel eens afspraken in mijn agenda om tijd te maken voor mezelf. Dan stop ik wat vroeger en ga ik nog even de stad in. Dat breekt de werkweek een beetje."

Tip 5: een uur foute muziek

Een goede werksfeer helpt ook tegen een winterdip. Die positieve sfeer ontstaat als jij en je collega's op een fijne manier met elkaar omgaan. Dat betekent dat je elkaar helpt, constructief samenwerkt, complimenten geeft en niet roddelt.

Binnen een team met een goede werksfeer is het ook gemakkelijker om open te zijn. Vertel je collega's eventueel dat je je somber voelt. Dat leidt tot meer begrip.

Sofie: "De werksfeer is heel belangrijk in ons team. Elke vrijdag luisteren we naar het foute uur op de radio. Sinds corona doen we dit via een online meeting. We werken kleine todo's af of ruimen onze mailbox op met foute muziek op de achtergrond. Lachen en meezingen staan dat uur centraal."

Goed om te weten

Is de impact van je winterdip op je leven en werk groot? Praat erover met je omgeving en schakel eventueel professionele hulp in, bijvoorbeeld je huisarts.

Nieuwsbrief illustratie

Abonneer je op de nieuwsbrief

Ook interessant

Stop met uitstellen

Veel mensen hebben last van uitstelgedrag. Waarom stel je zo vaak uit? En hoe stop je ermee?

Venijnige collega's

‘Laat maar, dat begrijp je toch niet!' of 'Wat zie je er moe uit vandaag'. Over subtiele agressie en hoe je er best op reageert.

Piekeren in bed

Begin je te piekeren als je de slaap niet kan vatten? Volgens slaapexpert Ingrid Verbeek is dit perfect normaal.