Welzijn

Werkgeluk

Dajo De Prins begeleidt medewerkers om gelukkiger te worden in hun job. Hij gebruikt hiervoor geen klassieke gelukstrucjes, maar praktische inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Nieuwsgierig? Wij ook. We interviewden een verkouden, maar bevlogen Dajo.

Dajo De Prins
© Dajo De Prins

Abonneer je op de nieuwsbrief

Wat versta je precies onder werkgeluk?

Dajo: “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat werkgeluk uit vier dimensies bestaat. Hoe hoger je scoort op deze vier dimensies, hoe meer werkgeluk je ervaart.

  1. Werktevredenheid
    Je bent tevreden over je baan. De basisfactoren waar vakbonden voor opkomen, zijn in orde: je krijgt een eerlijk loon, er is een goed evenwicht tussen werk en privé, en je voelt je veilig op je werk.
  2. Werkplezier
    Je ervaart meer goede dan slechte gevoelens tijdens een typische werkdag. Er is sprake van werkplezier als je je ongeveer ⅔ van je werktijd goed voelt. Plezier hangt af van fijne collega's, goede bazen en het merendeel van de tijd kunnen doen wat je leuk vindt.
  3. Engagement
    Je voelt je betrokkenen bent intrinsiek gemotiveerd. Hiervoor moet je job aan drie voorwaarden voldoen: 
    • Je kan je talenten of sterktes inzetten. 
    • Je hebt de kans om door te groeien en je ambities waar te maken. 
    • Je krijgt voldoende autonomie en verantwoordelijkheid.
  4. Zinvolheid
    Je hebt het gevoel dat je iets goeds doet voor andere mensen of de samenleving. Mensen die hun baan het zinvolst vinden zijn bijvoorbeeld  brandweerlieden, sociale werkers, leerkrachten, verplegend personeel en bibliothecarissen.”

Is het niet utopisch om op al deze dimensies hoog te scoren?

“Nee, het kan wel degelijk. Maar het is een ambitieuze maatstaf. Als je kijkt naar de statistieken scoort ongeveer 10 à 15 % van de werkende bevolking hoog op deze vier dimensies.

Heel veel Belgen zijn tevreden over hun werk en vrij veel mensen vinden hun baan zinvol. Maar er zijn er veel minder die werkplezier beleven. Werk is natuurlijk ook niet de meest ideale plek voor plezier en genot. Je moet hindernissen overwinnen, hebt een baas, werkt samen met mensen waarmee je nooit op café zou willen… Het is dus zeker niet vreemd of raar als je je niet voortdurend prettig voelt op je werk.

Ook engagement is niet evident, want dit impliceert dat je werk zich toespitst op jouw specifieke talenten en sterktes. Terwijl een job er in de eerste plaats is om winst te maken of bepaalde maatschappelijke doelen te bereiken. Wereldwijd werkt maar 20% van alle werknemers met hun sterktes of talenten.”

Nu de vraag van 1 miljoen: hoe kan je gelukkiger worden in je job?

“Als ik medewerkers begeleid, doorlopen we drie stappen. Je kan ze ook zelf toepassen om je werkgeluk te vergroten.

1. Breng je situatie in kaart

Ga na hoe je scoort op de vier dimensies van werkgeluk. Maak een overzicht van de dimensies waar je laag op scoort en vermeld wat er schort. Bijvoorbeeld:

  • Werktevredenheid: ik ben niet tevreden over mijn loon, ik slaag er niet in om mijn werk te combineren met mijn privé, ik voel me niet veilig op mijn werk… 
  • Werkplezier: ik heb veel stress, ik ben bang van mijn baas, ik heb het gevoel dat het nooit goed genoeg is, ik doe meestal taken die ik saai of oninteressant vind… 
  • Engagement: ik kan mijn talenten niet kwijt in mijn job, ik krijg amper autonomie en verantwoordelijkheid  en kan niet doorgroeien…
  • Zinvolheid: ik zie de betekenis niet in van mijn job.

2. Breng jezelf in kaart en maak de puzzel

Niet iedereen hecht evenveel belang aan alle dimensies. Scoor je goed op de dimensies die jij belangrijk vindt (en minder op de andere), dan is er voor jou geen probleem.

Vind je het bijvoorbeeld vooral belangrijk dat je genoeg verdient en je werk kan combineren met je gezin, en komt je job hieraan tegemoet? Dan is de situatie voor jou oké. Ook al scoor je laag op de andere dimensies. 

Zou je graag iets concreets willen doen voor anderen, maar ben je alleen maar met droge cijfers bezig? Dan loont het om actie te ondernemen.

3. Onderneem actie

Bekijk of je je huidige job kan omvormen zodat je beter scoort op de ontbrekende dimensies. Dit heet jobcrafting.

Kan je taken loslaten, nieuwe taken opnemen, de scheidingslijn tussen werk en privé beter afbakenen…? Bespreek dit met je leidinggevende. Veel leidinggevenden staan hiervoor open als je job dit toelaat. 

Lukt het niet om je job om te vormen? Overweeg om een andere functie te zoeken binnen je bedrijf, of zoek ander werk. 

Heb je niet de mogelijkheid om je job om te vormen of van job te veranderen? Dan kan het helpen om ‘werk’ zo klein mogelijk te maken in je leven. Werk is maar werk. Ik ga het fatsoenlijk doen, maar mijn passie, engagement en betekenis vind ik in mijn hobby’s en gezin.

Of probeer de gelukstrucjes en copingtechnieken waar de boeken vol van staan, zoals mindfulness of positieve focus. Deze technieken zijn wel de laatste optie. Het zijn manieren om met de werkelijkheid om te gaan, terwijl je beter eerst de werkelijkheid probeert aan te passen aan jouw wensen!”

 

Wordt vervolgd

Dajo begeleidt ook werkgevers om het werkgeluk van hun personeel te verhogen. Je ontdekt in de volgende editie van onze nieuwsbrief hoe hij dit aanpakt.

 

Meer info: dajodeprins.com.

 

 

 

 

Ook interessant

Luieren loont

Dagdromen, een warm bad nemen, naar Nonkels kijken… Volgens neuropsychiater Theo Compernolle is het belangrijk om je denkend brein geregeld rust te gunnen. 

Adem!

Ademen is hip. Op internet vind je duizelingwekkend veel ademhalingsoefeningen en apps. Meditatiebegeleidster Lien: "Mijn moeder van 86 vond het onzin. Nu is zelfs zij overtuigd.”

Help, paniekaanval!

Je moet een presentatie geven en plots voel je het. Paniek. Je hebt het benauwd, begint te zweten en het wordt zwart voor je ogen. Je wil vluchten, maar kan niet weg.