U bent hier

Verzorg je online imago

welke indruk maak je online?

Heb je gesolliciteerd? Dan is de kans groot dat de werkgever op internet informatie over je zoekt. Hoe maak je online een goede indruk? 

Wat zien werkgevers liever niet?

  • Ongepaste informatie: racisme, seksisme, vloeken, taalfouten, negatieve of beledigende uitspraken.
  • Ongepaste foto’s en filmpjes: alcohol, drugs, seksueel getint.

Hoe weet je welk beeld werkgevers van jou te zien krijgen?

  • Geef je naam in op Google en bekijk welke pagina's er getoond worden.
  • Klik ook eens op 'afbeeldingen'.

Waar moet je op letten om te vermijden dat je negatief overkomt?

  • Post geen uitspraken op internet die seksistisch, racistisch, beledigend, negatief of klagerig zijn.
  • Wees kieskeurig met de online groepen waarbij je je aansluit. Groepen als ‘Goe gezopen afgelopen weekend?’ geven geen goede indruk.
  • Gebruik je Twitter? Besef dat alles wat je er post publiek is. Werkgevers die jouw naam googelen kunnen jouw berichten lezen. Ook je berichten van een poos geleden.
  • Gebruik je Facebook? Let op! Bekijk de do's and dont's voor Facebook.

Wat als je ongewenste berichten, foto's of filmpjes over jou terugvindt in de Google-resultaten?

  • Zijn het berichten, foto's of filmpjes die je zelf postte? Verwijder ze.
  • Zijn het berichten, foto's of filmpjes die iemand anders postte en waarin hij jouw naam vermeldde (= taggen)? Vraag dan of de persoon in kwestie ze wil verwijderen.
  • In bepaalde gevallen kan Google ook zelf ongepaste berichten uit zijn database verwijderen. Je moet dan wel kunnen bewijzen dat de info onjuist is. Lees meer over het verwijderingsbeleid van Google.
  • Lukt het niet om ongepaste berichten, foto's of filmpjes te verwijderen?
    • Schakel dan je vrienden en familie in om op hun eigen socialemedium-platform positieve berichten te posten en die openbaar te maken.
    • Bij Facebook bijvoorbeeld betekent dit dat ze de berichten niet alleen delen met hun vrienden, maar met iedereen. Deze positieve berichten verschijnen dan bovenaan in Google, en de ongewenste informatie verdwijnt dan naar de tweede, derde of vierde pagina.
    • Veel werkgevers bekijken enkel de eerste of tweede pagina en zoeken niet verder.