Bedrijfscultuur

Gelukkig zijn in je job hangt niet alleen af van je takenpakket. Minstens even belangrijk is de bedrijfscultuur: de sfeer, de waarden en de manier waarop collega’s samenwerken. Welke cultuur past het best bij je? En hoe leer je die kennen, nog voor je bij het bedrijf begint te werken? We helpen je op weg!

Bedrijfscultuur maakt het verschil

Een bedrijfscultuur is het DNA van een organisatie. Het gaat over het geheel van normen en waarden op de werkvloer en bepaalt hoe medewerkers met elkaar omgaan, communiceren en beslissingen nemen.

De cultuur speelt een grote rol in je werkgeluk. Sluiten de waarden en gewoonten in het bedrijf aan bij de jouwe, dan ben je meestal gelukkiger en gemotiveerder. Die match is persoonlijk. Een bedrijfscultuur die voor de ene houvast biedt, voelt voor de andere eerder beklemmend.

Sta daarom voor je solliciteert even stil bij de bedrijfscultuur en ga voor jezelf na of die bij je past.

Welke bedrijfsculturen bestaan er?

Er zijn oneindig veel bedrijfsculturen. Volgens organisatiewetenschappers kan je de meeste culturen onderbrengen in een aantal types. Cameron en Quinn onderscheiden bijvoorbeeld 4 types:

  1. Innovatieve cultuur => focus op nieuwe producten en diensten 
    Leidinggevenden stimuleren hun mensen om creatief en proactief te zijn. Medewerkers krijgen veel vrijheid, nemen initiatief en durven risico’s nemen.
  2. Hiërarchische cultuur => focus op regels en procedures 
    Leidinggevenden coördineren en organiseren. Medewerkers weten wat van hen verwacht wordt, krijgen duidelijke sturing van bovenaf en hebben jobzekerheid.
  3. Marktgerichte cultuur => focus op resultaten en concurrenten
    Leidinggevenden zijn veeleisend en leggen de nadruk op prestaties en competitie. Medewerkers zijn competitief ingesteld, doelgericht en streven naar succes.
  4. Familiecultuur => focus op medewerkers en klanten 
    Leidinggevenden treden op als mentor en zorgen voor hun mensen. Medewerkers werken samen in hechte teams en zijn klantgericht. De betrokkenheid is groot.

Welke bedrijfscultuur past bij je?

Als je wil weten welke cultuur het best bij je past, moet je jezelf eerlijk durven analyseren. Een bedrijf met weinig regels klinkt misschien goed, maar daar heb je weinig aan als je beter functioneert in een omgeving met duidelijke werkprocedures.

Vind je het moeilijk om dit zelf in te schatten? Vraag aan vrienden of familie welke bedrijfscultuur ze bij jou zien. Of doe een online test, bijvoorbeeld: 

Zo ontdek je de bedrijfscultuur

  • Bezoek de bedrijfswebsite

    Sommige bedrijven vertellen op hun website over de bedrijfscultuur. 

  • Lees tussen de regels van de vacature

    De manier waarop de vacature geschreven is, kan iets onthullen over de bedrijfscultuur. Enkele voorbeelden:

    • Innovatieve cultuur: hippe taal, humor, focus op durf en creativiteit.
    • Hiërarchische cultuur: formele taal, langere teksten, focus op diploma’s en taken.
    • Marktgerichte cultuur: veel superlatieven, verwijzingen naar bonussen en andere voordelen.
    • Familiecultuur: warme en vriendelijke toon, aandacht voor teamgevoel en je motivatie.
  • Ga vroeg naar het sollicitatiegesprek en observeer

    Ben je uitgenodigd op gesprek? Ga wat vroeger en kijk goed rond. Staat er een koffieautomaat waar mensen gezellig babbelen, of zit iedereen stil achter het scherm? Hoe is de sfeer? En wat dragen de medewerkers? Lopen ze er casual, trendy of in een maatpak bij?

  • Praat met mensen die er werken

    Wie kan beter vertellen hoe het er echt aan toegaat dan de medewerkers zelf! Doen ze hun werk graag? Hoe is de sfeer? Gaan ze soms op teambuilding? Heerst er veel hiërarchie en bureaucratie? Hoe is de balans tussen werk en vrije tijd?

    Ken je niemand bij het bedrijf? Plaats een bericht op sociale media of zoek op LinkedIn naar “medewerker van bedrijf X”. Zo vind je misschien mensen die er werken en kan je hen rechtstreeks aanspreken.

  • Stel vragen over de bedrijfscultuur tijdens je sollicitatiegesprek

    Je mag tijdens het sollicitatiegesprek ook zelf vragen stellen. Pols zeker naar de bedrijfscultuur. Zo krijg je een beeld van hoe het er aan toegaat en of je er past.

    Enkele voorbeeldvragen:

    • “Waarom werk jij hier graag?”
    • 'Hoe laat komen werknemers gewoonlijk aan op kantoor en wanneer gaan ze weer naar huis?'
    • “Wat had je graag geweten vóór je hier begon?”
    • “Wat maakt dit bedrijf anders dan de concurrentie?”
    • “Wat zou je veranderen als je kon?”

Op deze pagina