U bent hier

Stappenplan na tijdelijk werk

Welke administratieve zaken moet je in orde brengen als je een tijdelijke job of interimjob hebt gedaan en een werkloosheidsuitkering wil aanvragen? Bekijk ons stappenplan en ontdek ook hoe we je helpen in je zoektocht naar werk.

 

Stap 1: schrijf je in als werkzoekende

Woon je in Vlaanderen en heb je een tijdelijke job of interimjob gedaan? Dan moet je je inschrijven als werkzoekende bij VDAB om een werkloosheidsuitkering aan te vragen. Heb je je ingeschreven, dan helpen we je bovendien in je zoektocht naar werk.

Schrijf je in als werkzoekende

Je kan je ook telefonisch inschrijven op het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur). 

Schrijf je in binnen de 8 dagen na je laatst gewerkte dag. Kies voor de werksituatie 'ik ben werkloos - geen schoolverlater'.

Woon je niet in Vlaanderen? Schrijf je in bij ACTIRIS (Brussel), Le FOREM (Wallonië) of ADG (Duitstalige gemeenschap).

Stap 2: print je inschrijvingsbewijs

Je vindt je inschrijvingsbewijs terug in je account.

Schreef je je telefonisch in? Dan sturen we je inschrijvingsbewijs op via mail of de post.

Stap 3: ga naar je uitbetalingsinstelling

Je uitbetalingsinstelling vraagt voor jou je uitkering aan bij RVA. Je kan zelf je uitbetalingsinstelling kiezen. Er zijn 4 uitbetalingsinstellingen.

Neem je inschrijvingsbewijs mee en je C4 dat je kreeg van je werkgever. Gaf je werkgever je C4 nog niet? Ga toch al naar je uitbetalingsinstelling en vraag aan je werkgever of hij het je zo snel mogelijk kan bezorgen.

Wat gebeurt er daarna?

  • RVA beslist of je recht hebt op een werkloosheidsuitkering of niet. 
    • Heb je recht op een uitkering, dan betaalt je uitbetalingsinstelling je uitkering.
    • Heb je geen recht op een uitkering? Dan laat je uitbetalingsinstelling je weten dat je eerst een schorsingsperiode moet doorlopen.
  • We helpen je in je zoektocht naar werk. Via tips, opdrachten, een telefonisch gesprek en nog veel meer. 
 

Ook interessant