U bent hier

Terugbetaling verplaatsingskosten

Heb je het recht gekregen op een tegemoetkoming voor verplaatsingskosten en wil je de tegemoetkoming aanvragen? We leggen uit hoe je dit doet.

    Je kan op 2 manieren de tegemoetkoming aanvragen:

    • Bel naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).
    • Regel het zelf. 

    Regel je het zelf? Volg dan dit stappenplan:

    ​Stap 1: vul een aanvraagformulier in

    Vul het online formulier Aanvraag tot betaling verplaatsingskosten in, print het en onderteken het.

    • In dit formulier moet je persoonsgegevens ingeven, gegevens over de plaats waar je werkt en een aantal aanvraaggegevens.
      • Het type vervoer waarvoor je een tegemoetkoming aanvraagt (gespecialiseerd vervoer, begeleiding bij gebruik openbaar vervoer of gewoon gemotoriseerd vervoer).
      • Aantal km per dag dat je rijdt naar je werk en terug.
      • Aantal dagen te vergoeden per kwartaal: bekijk de loonstroken van de 3 maanden waarvoor je een tegemoetkoming aanvraagt. Hierop zie je de dagen waarop je gewerkt hebt (en waarvoor je een tegemoetkoming aanvraagt). Maak een optelsom.
      • Tussenkomst werkgever: bekijk de loonstroken van de 3 maanden waarvoor je een tegemoetkoming aanvraagt. Hierop zie je de tussenkomst van je werkgever. Maak een optelsom.
      • Het kwartaal waarvoor je een tegemoetkoming aanvraagt: van januari tot maart, april tot juni, juli tot september of oktober tot december.
      • Rekeningnummer en naam rekeninghouder.
    • Tip: je kan dit formulier ook in Mijn loopbaan invullen en printen. Dan hoef je je persoonlijke gegevens niet zelf in te vullen en kan je de status van je aanvraag bekijken (aanvraag, behandeling, betaling). Klik onderaan in Mijn Loopbaan bij ‘Nuttige links’ op 'Arbeidsbeperking' en dan op 'Premies'.

    Stap 2: bezorg ons het aanvraagformulier en de bewijsstukken

    Berstuur het aanvraagformulier en een aantal bewijsstukken via de post naar de dienst arbeidsbeperking van je provincie.

    • De dienst arbeidsbeperking bekijkt je aanvraag en laat je weten of ze goedgekeurd is.
    • De bewijsstukken die je nodig hebt:
      • Een kopie van je loonstroken waarop je de dagen aanduidt waarvoor je de tegemoetkoming aanvraagt.
      • Documenten afhankelijk van het soort vervoer dat je gebruikt.
        • Als je je met het openbaar vervoer verplaatst en beroep doet op een begeleider: kopies van alle vervoerkaartjes die je begeleider kocht gedurende die 3 maanden.
        • Als een kennis je in zijn wagen naar het werk brengt: het thuisadres van je kennis.
        • Als je een taxi gebruikt om naar het werk te gaan: de facturen van elke rit gedurende die 3 maanden (kan je vragen aan de taxichauffeur) of als je een regelmatige gebruiker bent: de attesten die het taxibedrijf je opstuurt met het aantal afgelegde kilometers in die 3 maanden.
        • Als je gespecialiseerd busvervoer gebruikt: de facturen die je kreeg voor die 3 maanden.
      • Het document 'verklaring rechtstreekse betaling aan leverancier’ als je wilt dat VDAB de terugbetaling rechtstreeks regelt met je vervoersmaatschappij (en niet eerst het geld aan jou stort). Dit document wordt automatisch geprint als je in het online formulier Aanvraag tot betaling verplaatsingskosten op de knop 'bewaren en afdrukken' klikt.
    • Ga je niet akkoord met de beslissing? Dan kan je binnen de 45 dagen een verzoek tot heroverweging indienen bij de heroverwegingscommisie. Vul hiervoor het formulier gemotiveerd verzoek heroverweging in en bezorg het aan de dienst arbeidsbeperking van je provincie.

    We storten het geld op jouw rekening of de rekening van je vervoersmaatschappij.
     

    Belangrijk om te weten

    • Je kan per kwartaal een aanvraag doen, dus voor januari tot maart, april tot juni, juli tot september en oktober tot december.
    • Je kan pas een aanvraag doen als je minstens 15 euro verplaatsingskosten had en moet de aanvraag binnen de 3 maanden doen nadat je de kosten had.