U bent hier

Tegemoetkoming voor arbeidsgereedschap, -kleding en arbeidspostaanpassingen

werknemer in rolstoel

Je kosten worden terugbetaald als je arbeidsgereedschap, arbeidskleding of arbeidspostaanpassingen nodig hebt door je arbeidsbeperking. We leggen uit wat deze maatregel precies inhoudt, wie in aanmerking komt en hoe je hem kan aanvragen.

Bekijk deze informatie in Vlaamse gebarentaal1. Wat houdt deze maatregel in?

Zowel jij als je werkgever krijgen een tegemoetkoming:

  • Jij krijgt een tegemoetkoming als je gereedschap en kleding aankoopt die je omwille van je arbeidsbeperking nodig hebt om je werk goed uit te voeren. Bijvoorbeeld: een braillelezer, een speciale bureaustoel... Je wordt eigenaar van dit materiaal zodat je het gedurende je hele loopbaan kan gebruiken. De voorwaarden:
    • je werkgever stelt dit niet zelf ter beschikking,
    • je krijgt er geen andere tegemoetkoming voor,
    • het gebruik ervan is noodzakelijk om je werk goed uit te voeren,
    • het materiaal wordt niet vaak gebruikt in je beroepstak, en
    • de noodzakelijkheid, gebruiksfrequentie, werkzaamheid en doelmatigheid staan in verhouding met de kosten ervan.
  • Je werkgever krijgt een tegemoetkoming als hij omwille van je arbeidsbeperking aanpassingen doet aan je arbeidspost (= alles in het bedrijf dat niet verplaatst kan worden). Bijvoorbeeld: een lichtsignaal installeren op een machine die enkel geluidssignalen geeft, een verplaatsbaar hellend vlak voor een rolstoelgebruiker, aangepast sanitair, een traplift...
  • Let wel: jij en je werkgever kunnen enkele een tegemoetkoming krijgen als het níet gaat over zaken die de werkgever sowieso moet aanbieden op basis van de wet rond preventie en welzijn op het werk.

Volg je een individuele beroepsopleiding (IBO)? Dan geldt deze maatregel eveneens.

2. Heb ik er recht op?

VDAB gaat voor je na of je een arbeidshandicap hebt en recht hebt op deze maatregel of niet. Meer info over de voorwaarden. 

3. Hoe vraag ik de maatregel aan?

  • Ik ben werkzoekend
    • Laat je beperking erkennen door VDAB en vraag het recht aan op deze maatregel: volg het stappenplan
    • De tegemoetkoming zelf kan je pas aanvragen eens je werk hebt.
  • Ik ben werknemer
    • Laat je beperking erkennen door VDAB en vraag het recht aan op deze maatregel: volg het stappenplan.
    • Heb je het recht gekregen? Dan kan je de tegemoetkoming aanvragen. Je kan dit op 3 manieren doen.
      • Bel naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).
      • Stap naar een VDAB-kantoor in je buurt
      • Regel het zelf en volg deze stappen:
        • Stap 1: vul het online formulier Aanvraag tussenkomst arbeidsgereedschap en -kledij in, print het en onderteken het.
          • In dit formulier moet je persoonsgegevens ingeven, gegevens over de plaats waar je werkt en een aantal aanvraaggegevens, zoals:
            • rekeningnummer en naam rekeninghouder
            • motivatie waarom je het gereedschap of de kledij nodig hebt
            • een omschrijving van het gereedschap of de kledij
            • kostprijs van het gereedschap of de kledij, inclusief BTW
          • Tip: je kan dit formulier ook in Mijn loopbaan invullen en printen. Dan hoef je je persoonlijke gegevens niet zelf in te vullen en kan je de status van je aanvraag bekijken (aanvraag, behandeling, betaling). Klik in Mijn Loopbaan in het rechtermenu op 'Arbeidsbeperking' en dan op 'Premies'.
        • Stap 2: verstuur het aanvraagformulier via de post naar de dienst arbeidsbeperking van je provincie.
          • Die bekijkt je aanvraag en laat je weten of ze goedgekeurd is. Het kan ook dat de dienst je opbelt voor meer info of een bezoek brengt aan je bedrijf om te zien of het gereedschap of de kledij echt nodig is.
          • Ga je niet akkoord met de beslissing? Dan kan je binnen de 45 dagen een verzoek tot heroverweging indienen bij de heroverwegingscommisie. Vul hiervoor het formulier gemotiveerd verzoek heroverweging in en bezorg het aan de dienst arbeidsbeperking van je provincie.
        • Stap 3: koop het gereedschap of de kledij.
          • Is je aanvraag goedgekeurd? Koop dan het gereedschap of de kledij aan. Opgelet: je moet dit binnen het jaar doen na de goedkeuring.
          • Je kan het bedrag zelf voorschieten of afspreken met de winkel dat VDAB rechtstreeks aan hen gaat betalen. Wil je dat VDAB rechtstreeks betaalt, neem dan het document ‘verklaring rechtstreekse betaling aan leverancier’ mee naar de winkel en laat het door hen invullen. De dienst arbeidsbeperking bezorgde je dit document via de post op het moment dat je aanvraag goedgekeurd werd.

          • Vraag zeker een factuur en hou die samen met het betalingsbewijs bij!

        • Stap 4: bezorg de factuur, het betalingsbewijs en het document 'verklaring rechtstreekse betaling aan leverancier' (als je dit gebruikt hebt) binnen de 6 maanden na je aankoop via de post aan de dienst arbeidsbeperking van je provincie.

          • Je kan dit zelf in orde brengen of de winkel waar je de aankopen deed kan dit in jouw plaats doen.
          • Heb je het bedrag voorgeschoten? Dan stort VDAB het verschuldigde bedrag terug op je rekening.

4. Wie kan me meer info geven?

Heb je nog vragen? Contacteer een van onze experts arbeidsbeperking. Zij staan je graag te woord en helpen je verder!