U bent hier

Tips om te bellen naar een werkgever

smartphone

Bel je naar een werkgever? Dan is het belangrijk dat je een goede eerste indruk maakt. We geven tips voor een succesvol telefoongesprek.

Bereid je voor op het telefoongesprek

  • Schrijf je openingszin op. Bijvoorbeeld: “Ik bel u in verband met de vacature voor… Mag ik u hier enkele vragen over stellen?”, “Ik wou me graag kandidaat stellen voor de vacature van…” of “Ik ben op zoek naar een job als… en vroeg me af of u momenteel mensen zoals ik zoekt”.
  • Noteer de naam van het bedrijf en de persoon die je wilt spreken.
  • Noteer de functie die vermeld staat in de vacature en het referentienummer.
  • Schrijf je vragen op.
  • Schrijf je sterke punten op.
  • Zoek een rustige plaats om te bellen.
  • Hou pen, papier en je agenda bij de hand.
  • Bel je met je gsm? Zorg voor een goed bereik en een volle batterij.

Pak het gesprek op de juiste manier aan

  • Zeg je voornaam en naam en check of je de juiste persoon aan de lijn hebt. Vaak word je eerst doorverbonden met het onthaal!
  • Spreek luid en duidelijk.
  • Luister aandachtig en noteer de belangrijkste zaken.
  • Durf doorvragen als de werkgever vaag blijft of onduidelijk antwoordt.
  • Blijf altijd vriendelijk en bedank de werkgever voor het gesprek, zelfs al ben je ontgoocheld in wat hij je vertelt.