Steeds meer Brusselaars werken in Vlaanderen

In de afgelopen jaren is het aantal Brusselse pendelaars naar Vlaanderen opvallend toegenomen. De pendelstromen hangen sterk samen met de verbindingen tussen Brusselse gemeenten en de Vlaamse Rand. Dat blijkt uit een nieuw rapport dat Actiris en VDAB vandaag publiceren. Intussen werken meer dan 56.000 Brusselaars in de Vlaamse Rand. Actiris en VDAB zien potentieel. Ze willen meer Brusselse werkzoekenden overtuigen om te solliciteren in Vlaanderen.

De pendelstromen van het Brussels naar het Vlaams Gewest zijn de laatste jaren sterk toegenomen. Dat blijkt uit een nieuw rapport dat Actiris en VDAB vandaag publiceren. Tussen juni 2014 en juni 2015 pendelden 42.409 Brusselse werknemers naar Vlaanderen voor hun job. In dezelfde periode in 2019-2020 ging het al om 52.408 Brusselaars. Op vijf jaar tijd is het aantal Brusselse pendelaars richting Vlaanderen met een vijfde toegenomen. Het meest recente cijfer toont aan dat deze positieve evolutie aanhoudt. Eind 2021 pendelden 56.067 Brusselaars naar Vlaanderen voor hun werk.

De interregionale mobiliteit tussen Brussel en Vlaanderen is binnen het werkgelegenheidsbeleid dan ook een belangrijke doelstelling van de Brusselse en Vlaamse Regering. Jaarlijks wil men een toename zien van 2.000 Brusselaars die in Vlaanderen vacatures invullen.

Brussels minister van Werk Bernard Clerfayt: “Deze goede resultaten zijn geen toeval. Brussel is voorloper in dit soort overeenkomsten en we werken al jaren samen met Vlaanderen om de tewerkstelling van de Brusselaars in de rand te verbeteren. Als we echter nog ambitieuzer willen zijn, moeten we er ook voor zorgen dat het aanbod aan openbaar vervoer de Brusselaars in staat stelt om in Vlaanderen te gaan werken. Een voorbeeld: het gebied rond de luchthaven dat talrijke jobs biedt, zal onbereikbaar blijven voor een groot aantal Brusselaars als het 's nachts niet bereikbaar is met het openbaar vervoer.”

Vlaams minister van Werk Jo Brouns: “De Vlaamse arbeidsmarkt kan elke werkkracht gebruiken. Dankzij de goede samenwerking tussen VDAB en Actiris vinden steeds meer Brusselaars de weg naar Vlaamse bedrijven. Door elk jaar 2000 Brusselse werkzoekenden extra aan Vlaamse werkgevers te koppelen, pakken we de krapte op de arbeidsmarkt aan.”

Pendeltijd bepalend voor mobiliteit

Actiris en VDAB gingen samen met Idea Consult en HIVA na wat de nodige pendeltijd is om met het openbaar vervoer de gemeenten in de Rand te bereiken, vertrekkende vanuit een gemeente in het Brussels Gewest. De afstand vanuit elke Brusselse gemeente tot de omliggende randgemeenten bedraagt vaak slechts een 15-tal kilometer. Toch is niet elke gemeente even goed verbonden met de Vlaamse Rand. 

De gemeenten Brussel, Schaarbeek, Anderlecht, Sint-Jans-Molenbeek en Elsene bieden een vlotte bereikbaarheid naar Vlaanderen. In deze gemeenten is er al een uitgebreide pendelstroom richting de Rand. Met een goede mobiliteit en een grote pool aan werkzoekenden bieden deze gemeenten het grootste potentieel om de pendelstromen richting de Rand uit te breiden. 

40.000 vacatures in Vlaamse Rand

In de Vlaamse Rand rond Brussel is de vraag naar nieuwe werknemers groot. In de afgelopen 12 maanden publiceerden werkgevers in deze regio meer dan 40.000 vacatures bij VDAB. De gemeenten Leuven, Mechelen, Aalst, Zaventem (Brussels Airport), Halle, Vilvoorde, Machelen, Asse en Dilbeek zijn het best bereikbaar vanuit Brussel, met een maximale pendeltijd van één uur. Vooral in deze gemeenten is de vraag naar nieuwe kandidaten groot. Net doordat ze goed bereikbaar zijn, ligt het potentieel van Brusselse kandidaten binnen handbereik. Voor de gemeenten Ninove, Steenokkerzeel, Beersel, Overijse, Meise en Tervuren is de uitdaging groter. Zij zijn beperkter bereikbaar vanuit Brussel. 

Het rapport toont aan in welke sectoren Brusselaars vooral gaan werken. De sectoren die de meeste Brusselaars in de Vlaamse Rand tewerkstellen zijn de retail, vervoer en opslag, en administratieve en ondersteunende diensten. Ten noordoosten van Brussel zijn het vooral de wetenschappelijke beroepen en ICT waarin Brusselaars aan de slag gaan. Ten zuiden/zuidwesten gaat het om de industrie en de bouwsector. 

Veel potentieel

Eind juli telde Brussel 89.231 werkzoekenden. Actiris en VDAB willen het Brusselse potentieel matchen met de grote vraag in Vlaanderen. Om de matches te maken halen ze alles uit de kast. De bemiddelingsdiensten zetten volop in op het verhogen van de competenties van  Brusselse werkzoekenden. Daarnaast willen ze de mobiliteit van werkzoekenden tussen de gewesten verhogen. Om dat te realiseren zetten ze in op campagnes en opleidingen. 

Actiris en VDAB willen de stijgende evolutie van het aantal Brusselse pendelaars naar Vlaanderen versterken en ondertekenen daarom een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. De overeenkomst bouwt verder op bewezen en succesvolle acties zoals de campagnes en opleidingen. Daarnaast wil VDAB met een nieuwe dienstverlening voor werkgevers meer dienstverlening op maat van hun vacatures aanbieden.

Caroline Mancel, adjunct-directeur-generaal Actiris: “Interregionale mobiliteit maakt deel uit van de prioriteiten van Actiris. Onze jarenlange samenwerking met de VDAB versterkt zich jaar na jaar, wat een goede zaak is. Vlaanderen zoekt actief naar werkkracht. Het is dus belangrijk om Brusselse werkzoekenden te sensibiliseren en te begeleiden naar de rand van Brussel en naar Vlaanderen in het algemeen.”

Geert Pauwels, directeur VDAB Brussel: “Via intensieve taalbaden brengt VDAB met zijn CVO-partners de Brusselse werkzoekenden van nulniveau tot aan het gewenste niveau om een beroepsopleiding aan te vatten of meteen aan het werk te gaan. Eens op de werkvloer bieden we taalondersteuning aan bij een IBO (Individuele Beroepsopleiding) waar nodig. Zo helpen we die kloof te overbruggen.”


Bekijk hier het rapport van HIVA en IDEA consult over ‘Interregionale arbeidsmobiliteit voor Brusselse werkzoekenden in de Vlaamse rand rond Brussel’.

Een vraag?

Woordvoerder Joke van Bommel

Vragen als journalist

Joke van Bommel - woordvoerder