VDAB brengt 290.000 klanten in beeld

VDAB publiceert maandelijks een werkzoekendenbericht, met daarin een overzicht van het aantal werkzoekenden in de afgelopen maand. Vandaag publiceert de dienst een nieuwe versie van het werkzoekendenbericht. Daarin staan niet alleen het aantal werkzoekenden zonder werk, maar ook alle andere klanten bij VDAB. Dat waren er in juni 287.285.

Vandaag introduceert VDAB een volledig nieuw werkzoekendenbericht en een vernieuwde versie van de bijhorende site Arvastat. Daardoor brengt VDAB voor het eerst alle 287.285 burgers in kaart die zijn ingeschreven bij VDAB. Want VDAB bereikt niet enkel werkzoekenden zonder werk, maar ook werkenden, studenten en anderen.

Werkzoekenden zonder werk, werkenden en studenten

Met deze vernieuwing wil VDAB maandelijks de dynamiek bij de verschillende groepen belichten. In juni waren er 287.285 burgers bij VDAB ingeschreven, waarvan 65% werkzoekend zonder werk, 26% werkend en 8% student of andere. Ten opzichte van juni vorig jaar is er een duidelijke daling van het aantal werkzoekenden zonder werk (-13%), ook het aantal studenten en anderen nam af (-4%). De werkenden zijn toegenomen met 7%. 

Voor deze drie nieuwe categorieën zijn er in Arvastat tijdreeksen beschikbaar die teruggaan tot 2007. Ook is er informatie beschikbaar over de kenmerken van de profielen. Deze informatie en de werkzoekendengraad kan je nog steeds opzoeken tot op gemeenteniveau.

Werkzoekenden zonder werk

De werkzoekenden zonder werk worden vanaf 2017 ingedeeld in drie groepen volgens de dienstverlening die ze krijgen: 'in bemiddeling', 'in opleiding of voortraject' en 'niet inzetbaar op lange termijn'. Binnen de groep van werkzoekenden zonder werk was in juni 2021 75% in bemiddeling bij VDAB, terwijl 12% bezig was met een opleiding of voortraject. De eerste groep maakt  gebruik van de bemiddelende dienstverlening van VDAB online, telefonisch of in persoon. De tweede groep is in opleiding of in een voortraject naar een opleiding. Zij kunnen daardoor niet meteen aan het werk maar bereiden zich voor op een job. 

De overige 12% van de werkzoekenden was niet inzetbaar op lange termijn en had nood aan specifieke dienstverlening. Dit zijn personen die om bepaalde redenen geen arbeidsmarktperspectief hebben, bijvoorbeeld door gezondheids- of armoedeproblemen. Die redenen zijn op dat moment zo overheersend dat ze iemand belemmeren om een zoektocht naar werk of een opleiding te starten. Daarom moeten die redenen eerst aangepakt worden. 

VDAB zorgt ervoor dat werkzoekenden die nood hebben aan specifieke dienstverlening worden doorverwezen naar een organisatie die dat kan aanbieden. Zodra er opnieuw een perspectief is naar werk, kan VDAB het initiatief terug overnemen. Speciaal voor deze groep start VDAB in het najaar dienstverlening op voorzien door gespecialiseerde partners. Het gaat om intensieve begeleidings- en bemiddelingstrajecten waarbij de focus ligt op het empoweren van de werkzoekende, op arbeidsmarktvoorbereiding en intensieve jobhunting.

Wim Adriaens, gedelegeerd bestuurder VDAB: 'VDAB is er niet enkel voor werkzoekenden, maar ook voor werkenden die een nieuwe stap in hun loopbaan willen zetten, voor studenten die wat willen bijverdienen, en vele anderen. Om een werkzaamheidsgraad van 80% te behalen, willen we niet alleen werkzoekenden maximaal aan de slag helpen, maar ook meer mensen aantrekken naar de arbeidsmarkt en ook iedereen die al aan de slag is kansen bieden op een zinvolle en duurzame loopbaan. Daarom willen we dat zichtbaar maken in de cijfers die we delen.'

Klik hier voor een opname van het digitale persmoment

290000 klanten in beeld

 

 

Een vraag?

Woordvoerder Joke van Bommel

Vragen als journalist

Joke van Bommel - woordvoerder