U bent hier

Wat zijn mijn plichten als werkzoekende als ik in mijn beroepsinschakelingstijd zit of een uitkering ontvang?

Ben je ingeschreven bij VDAB als werkzoekende en zit je in je beroepsinschakelingstijd of ontvang je een uitkering?

We zetten je plichten op een rijtje en leggen uit hoe we nagaan of je je aan je plichten houdt.

Je plichten

Klap alles open
Ik zoek zelf actief naar werk
  • We verwachten dat je zelf actief naar werk zoekt. We bezorgen je opdrachten in Mijn loopbaan die je helpen in je zoektocht naar werk. Deze opdrachten zijn verplicht. Je moet ze tegen een bepaalde datum afwerken.
  • Het is belangrijk dat je kan aantonen dat je intensief naar werk zoekt. Hou daarom al je sollicitatie-acties bij in Mijn loopbaan.
Ik mag geen passende job, begeleiding of opleiding van VDAB weigeren

Biedt een bemiddelaar je een vacature, begeleiding of opleiding aan die volgens hem bij jou past? Dan ben je verplicht om te solliciteren naar deze vacature of de begeleiding of opleiding te volgen. 

Ik kom de afspraken met mijn bemiddelaar na en werk actief mee 

Je moet alle afspraken nakomen die je bemiddelaar met je maakt en op een positieve manier meewerken.

  • Telefoongesprek

    Ben je na een maand na je inschrijving nog steeds op zoek naar werk, dan vragen we je om ons te bellen op een moment dat past voor jou.

    Tijdens dit telefoongesprek bespreken we je opdrachten. Daarnaast bekijken we hoe je zoektocht naar werk loopt en of je persoonlijke begeleiding nodig hebt.

  • Gesprek
    • Je bemiddelaar kan via mail een afspraak met je maken voor een gesprek. 
      • Je bemiddelaar stuurt deze afspraak naar het e-mailadres dat je ingaf in Mijn Loopbaan. 
      • Klopt het mailadres niet meer dat je ingaf? Dan kan je dit zelf wijzigen in Mijn loopbaan of bellen naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).
    • Je bent verplicht om in te gaan op deze afspraak. 
    • Kan je niet aanwezig zijn op het gesprek, en heb je hier een geldige reden voor? Laat het weten aan je bemiddelaar. Dan kunnen jullie indien dit nodig is een nieuwe afspraak maken.
  • Actie
    • Je bemiddelaar kan een begeleidings-, opleidings-, werkervarings- of andere inschakelingsactie voorstellen. Je bent verplicht om hierop in te gaan en er actief aan mee te werken.
    • Zo kan hij je bijvoorbeeld vragen om een opleiding te volgen waardoor je sterker staat op de arbeidsmarkt.
  • Opdracht
    • Je bemiddelaar kan je een opdracht geven en met je afspreken dat je deze moet uitvoeren. 
    • Zo kan hij je bijvoorbeeld vragen om te reageren op een bepaalde vacature. Achteraf kan hij bij de werkgever peilen hoe de sollicitatie verliep en dit met je bespreken.
Ik ben bereikbaar via mail en lees de mails die ik van VDAB ontvang

We sturen berichten naar het mailadres dat je ingaf in Mijn loopbaan. 

  • Krijg je geen berichten van ons? Check je spam.
  • Wil je je mailadres wijzigen? Wijzig het zelf in Mijn loopbaan of bel naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).
Ik ben bereikbaar via de post en lees de brieven die ik van VDAB ontvang

We kunnen je ook brieven versturen. We versturen deze brieven naar het verblijfsadres dat je ingaf in Mijn loopbaan.

  • Verhuis je? Check dan in Mijn loopbaan of je verblijfsadres nog altijd klopt.
  • Indien niet, pas het zelf aan in Mijn loopbaan of bel naar het gratis nummer 0800 30 700 (elke werkdag van 8 tot 19 uur).

 

Hoe gaan we na of je je aan je plichten houdt?

Kies de situatie die op jou van toepassing is:

 

Ook belangrijk om te weten 

  • Ben je ontslagen? Dan kan het dat je ook verplicht bent om outplacement te volgen en je in te schrijven bij een tewerkstellingscel. Lees meer over outplacement.
  • Ben je 60-plus of ontvang je een bedrijfstoeslag (brugpensioen)? Dan heb je specifieke plichten
  • Volg je een opleiding, studie of stage met een vrijstelling van beschikbaarheid? Dan heb je specifieke plichten.