U bent hier

Derek heeft zijn eigen foodtruck

Voor Derek (46) met zijn foodtruck begon, werkte hij meer dan 20 jaar als IT-consultant bij verschillende bedrijven. Na een bore-out besloot hij om loopbaanbegeleiding te volgen.

Derek: “Tijdens mijn loopbaanbegeleiding bleek dat ik een grote passie had voor de horeca. Dat was niet zo gek, want voor ik als IT-consultant aan de slag ging, werkte ik verschillende jaren in die sector. 

Bovendien heb ik nauwe banden met de horeca: sommige van mijn vrienden baten een eigen restaurant of café uit, en mijn vrouw heeft haar eigen cateringzaak. 

Toen tijdens de loopbaanbegeleiding ook duidelijk werd dat ik helemaal geen zin meer had om voor een baas te werken, leek zelfstandige worden in de horeca een logische stap.

Bits and Bites on Wheels

Ik was al een tijdje in de ban van foodtruckfestivals, en dus begon ik plannen te maken om een eigen foodtruck te starten.

Unizo begeleidde me bij het starten van mijn zaak. Mijn coach volgde stap voor stap mijn evolutie en hielp me bij het opstellen van een businessplan en een marketingaanpak.

Vooral het financiële aspect van de zaak was een uitdaging. Als zoon van zelfstandige boekhouders had ik wel al een stevige kennis, maar toch wees mijn coach mij op bepaalde kosten. Bijvoorbeeld voor marketing, sociale bijdragen, drukwerk…

Uiteindelijk kon ik van start gaan met Bits and Bites on Wheels, een foodtruck met een eenvoudig concept: ik bereid rundergerechten op vier verschillende wijzen, met invloeden uit verschillende werelddelen. Dat gaat van een Italiaanse, over een Zuid-Amerikaanse en Aziatische steak, tot een Belgische steak met bearnaisesaus. Altijd met verse producten.

Met mijn foodtruck schuim ik de Belgische foodtruckfestivals af, maar je kan me ook huren voor personeelsfeesten en communiefeesten. In dat geval pas ik mijn gerechten soms aan. Dan maak ik bijvoorbeeld ook scampi’s klaar, omdat de klant daarnaar vraagt.

Asociale media

Af en toe krijg ik ook tips van anderen, want er is natuurlijk wel wat concurrentie. Marketing, Google ads, Facebookcampagnes… dat heb ik echt moeten leren.

Eigenlijk ben ik geen fan van sociale media. Ik vind ze eerder asociale media. Maar ik heb wel begrepen dat het belangrijk is om erop aanwezig te zijn.

De mensen zien me op een festival of bij een bedrijfsfeestje, maar daarna vergeten ze me. Door op de sociale media aanwezig te zijn met advertenties, hou ik de naam van mijn bedrijf levend.

Meer dan een romantische droom

Starten met een eigen zaak na je 30ste is volgens Derek een goede beslissing.

Hij legt uit: “De opstartkost van een eigen zaak is hoog, net als de vele investeringen en de reclame die je moet maken eens je vertrokken bent. Je hebt dus wel wat spaarcenten nodig om een zaak uit de grond te stampen. Als je wat ouder bent, heb je al meer gespaard.

De opstart is een moeilijk proces, maar ik heb nooit aan stoppen gedacht. Ik wist goed waar ik aan begon, als kind van zelfstandige boekhouders.

Als je ook goesting hebt om te ondernemen, probeer het dan zeker, maar spring er niet blind in. Maak gebruik van de begeleiding van Unizo of VDAB. Een zaak opstarten is meer dan een romantische droom.”