Opleidingen
Opleiding marketing en communicatie
Filters
Vind een opleiding
2 opleidingen gevonden
VILVOORDE, SINT-MICHIELS, ROESELARE, ANTWERPEN, GENT, HEVERLEE, GENK
Voor Werkzoekende
Organisator: VDAB
KNELPUNTBEROEP
Erkend door VDAB
Als commercieel medewerker ben je het aanspreekpunt voor klanten. Je geeft inlichtingen, beantwoordt vragen en bent verantwoordelijk voor de opvolging van hun bestellingen. Je verdeelt documentatie, folders en stalen en maakt offertes op. Naast mail en telefoon gebruik je ook bedrijfssoftware. Je ondersteunt eventueel ook je collega's, de vertegenwoordigers, die de verkoop realiseren.
Wil je ontdekken of een commerciële functie iets voor jou is? Neem dan zeker het [digitaal infopakket](https://leren.vdab.be/course/view.php?id=1109) al eens door!
**Wat leer je?**
- Telefonisch en schriftelijk klantvriendelijk communiceren;
- Communiceren in moeilijke situaties en klachtenbehandeling;
- Digitale vaardigheden, ERP (enterprise resource planning), CRM (customer relationship management), MS Office 365, digitaal netwerken;
- Commerciële gesprekken voeren;
- Commercieel inzicht;
- Klanten informeren;
- Bestellingen registreren, uitvoeringsvoorwaarden controleren en bestellingen opvolgen;
- Betalingen opvolgen;
- Producten of diensten verkopen;
- Een klanten- of prospectenbestand uitbouwen;
- Je werk plannen en organiseren;
- Efficiënt vergaderen;
enz.
Tijdens de opleiding doe je stage. Zo krijg je praktijkervaring.
**Hoelang duurt de opleiding?**
Je krijgt een individueel opleidingsprogramma en dus ook een aangepaste duurtijd.
Als je alle opleidingsinhouden moet doorlopen: maximum 15 weken exclusief stage.
**Arbeidsmarktinfo**
Naast de technische kennis die in de opleiding aan bod komt, worden in de meeste vacatures ook nog de volgende niet-technische zaken gevraagd:
- Diploma hoger onderwijs en/of relevante ervaring;
- Goede tot zeer goede kennis Nederlands;
- Communicatievaardigheid, commercieel inzicht en klantgerichtheid;
- Digitaalvaardigheid;
- Zeer goede kennis Engels en Frans verhoogt je kansen, maar hoeft geen breekpunt te zijn.
HEVERLEE, VILVOORDE, GENK, ANTWERPEN, SINT-MICHIELS, GENT, ROESELARE
Voor Werkzoekende
Organisator: VDAB
KNELPUNTBEROEP
Erkend door VDAB
Je houdt ervan deuren te openen en mogelijkheden te ontdekken, van nieuwe klanten te maken door prospectie en netwerking. Je maakt van een probleem een opportuniteit, voor jou én voor de klant. Hiervoor zijn je bestaande klanten je dankbaar. Dit vertaalt zich in nieuwe bestellingen of samenwerkingen. Je kan actief luisteren en houdt ervan mensen te overtuigen. Bovendien vind je het een uitdaging om een "nee" om te buigen in een overtuigende "ja". Je ultieme doel is business opportuniteiten te spotten en de omzet- en winstdoelstellingen van je organisatie te realiseren.
Kennis verwerf je via verschillende methodieken, d.w.z. er is mogelijkheid tot thuisstudie via online modules onder begeleiding en coaching van een instructeur. Je kan (gespecialiseerde) workshops volgen en/of werken in een leerbedrijf.
Wil je ontdekken of een commerciële functie iets voor jou is? Neem dan zeker het [digitaal infopakket](https://leren.vdab.be/course/view.php?id=1109) al eens door!
**Wat leer je?**
- Telefonisch en schriftelijk klantvriendelijk communiceren;
- Communiceren in moeilijke situaties en klachtenbehandeling;
- Commerciële gesprekken voeren;
- Verkopen en onderhandelen;
- Prospecteren;
- E-commerce;
- Digitale vaardigheden, ERP (enterprise resource planning), CRM (customer relationship management), MS Office 365, digitaal netwerken;
- Plannen en organiseren;
- Efficiënt vergaderen.
Tijdens de opleiding krijg je sollicitatietraining. Je loopt ook stage. Zo krijg je praktijkervaring.
**Hoelang duurt de opleiding?**
Je krijgt een individueel opleidingsprogramma en dus ook een aangepaste duurtijd.
Als je alle opleidingsinhouden moet doorlopen: maximum 13 weken exclusief stage.
**Arbeidsmarktinfo**
Naast de technische kennis die in de opleiding aan bod komt, worden in de meeste vacatures ook nog de volgende niet-technische zaken gevraagd:
- Diploma hoger onderwijs en/of relevante ervaring;
- Goede tot zeer goede kennis Nederlands;
- Communicatievaardigheid, commercieel inzicht, resultaatgerichtheid, enz.
- Zeer goede kennis Engels en Frans verhoogt je kansen, maar hoeft geen breekpunt te zijn.