U bent hier

Werkgever aan het woord

Manager Steven; "Het was 3 uur in de morgen toen mijn wekker ging. Met veel tegenzin kroop ik uit mijn bed want mijn suffe hersenen alarmeerden me dat ik een videoconferentie (VC) had met Japan.

VC hier, VC daar, VC overal en VC met iedereen. Van entertainment naar een nuttig hulpmiddel tot een vervelende pest.

Wat me opvalt is dat het van strategisch belang is wie de 'organizer' is of moet zijn.

Vooral bij belangrijke virtuele meetings is het een erezaak om de uitnodiging te sturen want dit lijkt het ultieme bewijs van leiderschap in deze coranaperiode.

De mindere goden moeten de dagdagelijkse videoconferenties in elkaar boksen en er de nodige energie in pompen om het gesprek in leven te houden.

Goeroe

MAAR mijn nachtelijkle VC van vorige week was ondanks het nachtbrakers-tijdstip een onvergetelijke ervaring.

Midden in de nacht een presentatie en discussie meemaken met 69 collega's verspreid en genesteld over de hele wereld. Het heeft iets intiems en creëert een verbindend gevoel op heel korte tijd.

Het had ook te maken met het onderwerp tijdens deze 2 uur durende discussie.

Ons bedrijf had een Amerikaans-Japanse marketinggoeroe ingehuurd voor een brainstormsessie met als uitgangspunt: 'Hoe kan je samen met een pandemie een nieuwe toekomst bouwen?'

Deze keer was het geen opgeblazen marketing 'pep-en-nep' talk maar een bron van inspiratie die voor velen bruikbaar is.

Het verhaal van de goeroe was gebaseerd op een jarenlange analyse van succesvolle vernieuwingen in verschillende industrieën als luchtvaart, automobiel en elektronica.

De beste strategie om nieuwe producten of ideeën tot een succesvolle blijver in de wereld te planten bestaat volgens hem uit drie stappen.

1. Inspiratie

Het begint met goed geïnformeerd te zijn en vooral geïnspireerd te worden door de mensen rondom je eigen persoontje.

Als je iets nieuws wilt in de wereld zetten moet je tijdens het ontwikkelen van je idee eerst en vooral weten wie je publiek is en hoe het eruit ziet.

Hiervoor heb je een aantal hulpmiddelen en basisregels. Observatie van de buitenwereld waarin je leeft en waar je iets in wil veranderen, klinkt basic maar wordt dikwijls overgeslagen.

Hiervoor moet je voldoende empathie hebben maar vooral ook naar de extremen van je doelgroep kijken.

De meeste bedrijven, politieke partijen, ngo's, enz. focussen zich te veel op hun eigen beperkte groep van favoriete targets.

Dit is meestal te voorspellend. De grootste vernieuwingen vind je als je naar de uiterst negatieve of geobsedeerd positieve aanhangers luistert.

2. Prototyping

Denk je dat je een vernieuwend concept hebt? Dan is de volgende stap: een prototype uitwerken en het aan een beperkte groep voorleggen.

Je moet je eigen 'ei van Columbus' durven in vraag te stellen vanaf het begin.

Een godenkind wordt nooit zomaar geboren. Het is het resultaat van bouwen, verbouwen, afbreken en opnieuw tot een nieuwe bevruchting willen komen.

3. Storytelling

De finale derde stap is storytelling.

De kracht van het juiste verhaal dat nieuwe producten, ideeën en strategieën consequent, integer en duidelijk maakt of hun toekomst aborteert.

Gekraai

Ondertussen was het 5 uur in de morgen.

De zon begon aan haar dagtocht en mijn jonge haan van 3 maand oud begon aan zijn puberaal gekraai en ik… luisterde met open mond naar de laatste woorden van de goeroe .

CURIOSITY IS THE MOTHER OF CREATIVITY!

De nagel op de kop, ook al is die seksistisch."

Gepubliceerd in