Andere job

Een bijzondere start

In februari solliciteerde Job (34) voor een job als UX-designer bij VDAB, en hij had prijs! Op 30 maart mocht hij beginnen. Maar toen viel het land stil. De coronacrisis was een feit. Hoe is het om te starten in een nieuwe job als je je huis niet uit mag?

Job: 'Toen de regering de eerste maatregelen afgekondigde, wist niemand welke richting de crisis zou uitgaan. Ik ook niet. 

Ik maakte me dan ook weinig zorgen en was ervan overtuigd dat ik zou kunnen starten.

Een week later bevestigde mijn consultancybureau dat alles doorging zoals gepland. Met dat verschil dat de opstart volledig van thuis uit zou gebeuren.

Natuurlijk vroeg ik me af hoe dat zou gaan. Maar ik had alle materiaal om van thuis te kunnen werken, dus ik zag het wel zitten.

Virtueel kennismaken

Op mijn eerste werkdag belde mijn direct leidinggevende me 's morgens op. Al snel beslisten we om verder te praten via een videogesprek. 

We regelden de belangrijkste administratie, en hij maakte me wegwijs in mijn job.

Hij plande ook een online meeting met mijn nieuwe collega's later die dag, en enkele videogesprekken voor de dagen erna.

Met mensen waarbij mijn leidinggevende me wilde introduceren omdat ze me met mijn werk kunnen helpen.

Dat was allemaal zeer positief, maar die virtuele kennismakingen voelden wel ongemakkelijker dan nieuwe ontmoetingen in real life.

Minder informele contacten

Ik merkte ook dat de kennismaking met mijn collega's trager verliep. 

Normaal zit je hele dagen samen te werken in dezelfde ruimte en zijn er veel spontane, informele contacten waardoor je elkaar leert kennen. Nu zijn die er niet.

We proberen dat wel op te vangen door videogesprekken te houden met gewoon wat koffieklets, of door samen een online spel te spelen. 

Maar in de praktijk komt dat er veel minder van dan op de werkvloer. 

Nieuwe manier van denken

Doordat we allemaal thuiswerken, is het ook moeilijker om vlot aan informatie te komen.

Ik sta vandaag niet zomaar op van mijn bureau om een collega even iets te vragen. 

Ik moet altijd de telefoon nemen, een videogesprek inplannen of een chat starten. Dat zijn drempels die het inwerken in mijn job vertragen.

Natuurlijk is het zaak om daarmee te leren omgaan, en sneller te beslissen om te chatten of een meeting te plannen. 

Het is een andere manier van denken waar ik -en misschien wij allemaal- nog moeten inkomen.

Door elkaar praten

Wat nog? We houden met ons team regelmatig brainstorm-meetings om oplossingen te bedenken voor bepaalde problemen.

Ik vind dat een super fijne manier van werken, ook al verloopt zo'n meeting in real life wel wat vlotter dan via videochat.

Tijdens videogesprekken ben je sneller door elkaar aan het praten, waardoor niemand nog iets kan verstaan.

Dat heb je tijdens gewone vergaderingen minder. Je pikt dan meer lichaamstaal op waardoor je vlotter op elkaar kan inspelen.

Minder rushen

Ik vind dat ik ondanks alles vlot ben opgestart in mijn nieuwe job. Eigenlijk loopt alles goed. Ik ben op een deftige manier aan het werk.

Deze periode heeft trouwens ook een pluspunt. Nu moet ik niet elke dag naar Brussel pendelen.

Normaal gezien moet ik dagelijks een uur heen, en een uur terug reizen met de trein. 

Dat ik dat nu niet hoef te doen, zorgt ervoor dat ik minder moet 'rushen'.

Het gaat toch wel even wennen worden als alles weer normaal wordt.' (lacht)

Ook interessant

Eerste weken in een nieuwe baan

Een nieuwe baan is niet evident. We vonden drie moedige mensen die het afgelopen jaar van werk veranderden. Liesje: “De eerste weken heb ik een paar keer gehuild ‘s avonds.”

Namen onthouden

In een nieuwe job of op netwerkevenementen kom je veel mensen tegen. Gelukkig bestaan er trucs om namen te onthouden.

Eerste werkdag

Na intensief solliciteren heb je eindelijk een job te pakken, proficiat! De volgende stap is een goede indruk maken op je nieuwe collega’s. Die opdracht begint meteen, op de eerste werkdag op je nieuwe werkplek. Waar kan je op letten? Acht tips om je eerste dag glansrijk door te komen.