Solliciteren

Een beter LinkedIn-profiel

Op 5 mei 2021 wordt LinkedIn 18 jaar. Het grootste professionele sociale netwerk komt eindelijk tot volle wasdom. Steeds meer bedrijven gebruiken LinkedIn als 1 van hun voornaamste rekruteringskanalen en een LinkedIn-profiel vervangt meer en meer het klassieke cv. Maar hoe haal je het meeste uit je profiel?

Een professionele profielfoto

Dollend met je hamster of samen met de vrienden op een feestje met een hemd dat onder de gemorste wijn zit? Ongetwijfeld een hit op andere sociale netwerken, maar niet zo op LinkedIn.

Je houdt je profielfoto maar beter neutraal. Een foto van je gezicht waarop je recht in de lens kijkt, werkt goed. Mensen zijn onbewust altijd aangetrokken tot je blik.

Zorg ervoor dat de belichting en scherpte goed zijn. Zo laat je meteen een professionele indruk na.

Vul je contactgegevens in

Maak het werkgevers die je willen contacteren zo makkelijk mogelijk.

De ene belt graag, de andere stuurt liever een mailtje. Zorg er dus voor dat je je telefoonnummer en e-mailadres vermeldt op je LinkedIn-profiel. 

Voor mensen waarmee je niet bent verbonden, zijn deze gegevens niet zichtbaar. Je hoeft dus geen schrik te hebben dat onbekenden je beginnen lastig te vallen.

Heb je ook een eigen website? Vergeet dan ook de URL niet toe te voegen aan je contactgegevens.

Stel een achtergrondfoto in

Opvallen tussen de talloze andere profielen? Stel een originele achtergrondfoto in!

Veel mensen gebruiken geen achtergrondfoto, dus hiermee kan je je profiel extra in de verf zetten.

Een goede achtergrondfoto werkt aanvullend op je neutrale profielfoto, en vertelt meer over wie je bent. Denk hierbij aan een foto van jou aan het werk of een eigen creatie.

Ben je een coach? Toon dan jezelf aan het werk voor een groep mensen. Ben je een copywriter? Gebruik dan een originele banner met een leuke slagzin op.

Zorg ervoor dat de afbeelding in de juiste resolutie is (1584 x 396 pixels) en maximaal 4 MB groot.

De juiste kopregel

De kopregel is het regeltje onder je naam. Kies iets dat stopkracht heeft tussen de duizenden andere profielen, maar ook duidelijk is.

Een Engelstalige functiebeschrijving die niemand snapt of een iets té creatieve omschrijving als 'Doet alles behalve de afwas bij [bedrijf X]' werkt niet. Mensen moeten meteen begrijpen wat jij doet en wat je meerwaarde kan zijn voor hen.

Bijvoorbeeld: 'Helpt jou als ondernemer of verkoper aan meer leads in minder tijd met LinkedIn.'

Voeg een samenvatting toe

Weinig LinkedIn-gebruikers voegen een samenvatting toe. Toch is het interessant om jezelf kort voor te stellen. 

Wie ben je? Wat zijn je ambities? Waar ben je mee bezig en waarom? Vat het bondig en duidelijk samen.

De termen die je in je samenvatting gebruikt, worden gevonden als rekruteerders er via de zoekfunctie van LinkedIn naar zoeken. Dus ook voor je vindbaarheid is de samenvatting belangrijk.

Zorg voor onderschrijvingen

Iemand die je vaardigheden onderschrijft en jou aanbeveelt: betere reclame bestaat er niet. Als een werkgever of rekruteerder ziet dat je klanten of collega's je aanprijzen, boezemt hen dit vertrouwen in.

Schrijf zelf eens een onderschrijving voor een klant of collega. Hij zal wellicht aangenaam verrast zijn en misschien laat hij ook wel zijn waardering blijken voor jouw werk.

Meer info over hoe je LinkedIn kan inzetten in je zoektocht naar werk? Ontdek onze tips.

Ook interessant

Sociale-media-detox

Een nieuw jaar, nieuwe voornemens. Scroll je doelloos op je telefoon? En word je ongelukkig van het perfecte plaatje op sociale media? Probeer een detox.

Digitaal dieet

Het is vastentijd. Tegenwoordig geven we steeds meer een eigen invulling aan deze periode. Geen alcohol in februari, 40 dagen zonder vlees of wat dacht je van een digitaal dieet?

Wat je beter niet zegt over je werkgever

Je hebt een frustrerende dag achter de rug op kantoor. In een baldadige bui post je ‘s avonds op Facebook "Mijn bedrijf is een kutbedrijf". Kan je ontslagen worden door een kritische Facebook-post of tweet over je werkgever? Jazeker!