Welzijn

Stop met uitstellen

Stel jij dat telefoontje naar een klant altijd uit? Hou je je bezig met van alles en nog wat om die ene tekst niet te moeten afwerken? Of druk je 's ochtends liever vijf keer op de snoozeknop in plaats van mooi op tijd aan je dag te beginnen? Veel mensen hebben last van uitstelgedrag. Waarom stel je zo vaak uit? En hoe stop je ermee?

Soms stel je iets kleins uit in het leven. Denk bijvoorbeeld aan een paar minuutjes snoozen in plaats van meteen op te staan. Maar het kan ook zijn dat je belangrijke zaken uitstelt, zoals meer sporten, zuiniger leven, veranderen van job of een zelfstandige activiteit opstarten.

Negatieve gevolgen

Door iets op de lange baan te schuiven bezorg je jezelf negatieve gevoelens zoals stress of angst, wetende dat die ene taak je nog boven het hoofd hangt.

En hoe langer je iets uitstelt, hoe meer je er tegenop kijkt. Een kleinigheid wordt in je hoofd een monster. 

Soms leidt het er ook toe dat je iets haastiger moet afwerken, wat de kwaliteit van je werk niet ten goede komt.

Uitstelgedrag zorgt er bovendien voor dat je minder trots bent op jezelf omdat je de problemen niet meteen aanpakt. En ook je collega's vinden je minder daadkrachtig en professioneel als je vaak dingen uitstelt.

Oorzaken en oplossingen

Uitstelgedrag kan verschillende oorzaken hebben. We zetten ze op een rijtje en reiken ook een oplossing aan.

1) Perfectionisme
Je vindt dat je de taak perfect moet doen, dus zie je er tegenop om eraan te beginnen of ze af te ronden. Dit gaat vaak gepaard met faalangst.

Oplossing: wees lief voor jezelf. Leg de lat wat lager en geef jezelf de ruimte om fouten te maken. Laat je niet verlammen door je drang naar perfectie, maar probeer taken sneller af te ronden. Goed is goed genoeg. 

Begin ook meteen aan een taak in plaats van eerst te lang na te denken. Hierdoor krijgen je gedachten niet de tijd om de opdracht groter te maken dan hij is.

Beloon jezelf als je iets hebt afgewerkt.

2) Angst voor verandering
Als het gaat om grote beslissingen in je leven zoals een nieuwe job, vermijd je liever de stress waar zo'n verandering mee gepaard gaat. Het oude, bekende is vaak comfortabeler dan het nieuwe, onbekende.

Oplossing: denk aan de voldoening achteraf. Verandering is soms nodig om een slecht patroon te doorbreken. 

Lig niet te veel wakker van wat er allemaal kan mislopen, maar focus op wat je wil bereiken en de positieve effecten ervan.

3) Dromen
Je bent meer een dromer dan iemand die echt overgaat tot actie. Je wacht tot alle omstandigheden gunstig zijn voor je in actie schiet.

Oplossing: stel een plan van aanpak op. In plaats van te blijven dagdromen over wat je wil bereiken, zet je je ideeën om in een concreet plan.

Is het te veel om in 1 keer te doen? Snij de olifant dan in kleine stukjes en plak aan elk stukje een deadline.

4) Te veel hooi op je vork
Je hebt zodanig veel te doen dat je vaak taken moet uitstellen.

Oplossing: Zet je eigen noden op de eerste plaats. Zeg niet tegen alles en iedereen ja, maar zorg ervoor dat je genoeg tijd hebt om al je opdrachten af te ronden. 

Besteed ook taken uit aan anderen in plaats van alles zelf te doen.
 

Nieuwsbrief illustratie

Abonneer je op de nieuwsbrief

Ook interessant

Hoe vermijd je een winterdip?

Sluipt de winter binnen in je leven? Voel je je somber, prikkelbaar, vermoeid en kan je je minder goed concentreren? Dat is de winterdip. Vijf tips.

Venijnige collega's

‘Laat maar, dat begrijp je toch niet!' of 'Wat zie je er moe uit vandaag'. Over subtiele agressie en hoe je er best op reageert.

Piekeren in bed

Begin je te piekeren als je de slaap niet kan vatten? Volgens slaapexpert Ingrid Verbeek is dit perfect normaal.