U bent hier

Werkgever aan het woord: inspirators

Bedrijfsleider Tim: "Jonge voetballers vergapen zich aan de dribbels van Messi en via Youtube oefenen ze dezelfde kunstjes in.

Muzikanten wonen optredens bij, laten zich inspireren door de poses en de speelstijl van hun helden en wagen zich meer dan eens aan een cover van hun favoriete bands.

In het bedrijfsleven is het iets lastiger om voorbeeldrollen en inspirators te vinden.

Soms kan je al eens een lezing bijwonen van de een of andere. En tegenwoordig val je over de managementboeken met verhalen en tips.

Het is een begin, maar een ondernemer op de werkvloer in de meeting room volgen om zo te stelen met je ogen en oren? Neen, dat zit er eigenlijk niet in.

Je rolt er vaak zomaar in als leidinggevende of directeur. Bedrijfsleiders zijn blijkbaar ook niet sexy of boeiend genoeg om hen tijdens hun job te volgen op televisie.

Of zouden de bedrijfsleiders zelf er geen tijd voor willen maken? Of bang zijn dat ze door de mand gaan vallen wat betreft hun stijl en kunde?

Wie zal het zeggen? Voor het algemeen belang lijkt het anders niet verkeerd te zijn om als ondernemer anderen te inspireren om ook te ondernemen en om tips uit te wisselen.

Ik zou wel eens een vlieg willen zijn op de schouder van Wouter Torfs, Bart Verhaeghe, Wouter Vandenhaute en co.

Als manager-leidinggevende kan je natuurlijk wel 24/7 opleidingen volgen, lezingen bijwonen en consultants inhuren.

Maar dan komt mijn sceptische kant naar boven.

Als je zelf nooit op dat podium hebt gestaan, nooit de beslissingen hebt moeten nemen, nooit de hanen hebt moeten scheiden in het kippenhok, kan je dan wel het juiste advies en de perfecte tips aanreiken?

Ervaring lijkt me toch wel een mooie meerwaarde?

Diezelfde opmerking kan je over het onderwijs maken.

Leerkrachten presteren een geweldige job, maar ze moeten jongeren klaarstomen voor de arbeidsmarkt: een markt waar ze door vaste benoemingen en weinig arbeidsflexibiliteit bijna nog nooit zelf geweest zijn.

Daarom dat ik initiatieven om ondernemers voor de klas te brengen zo hoog heb zitten. Met de juiste woorden, voorbeelden en verhalen kan je jongelui echt wel in beweging zetten.

Langs de andere kant: nu ik stilaan een man op leeftijd word, moet ik me wel laten bijstaan door een jongere generatie die mij en ons bedrijf de spannende toekomst binnenloodst.

Instagram, Snapchat, vloggen en SEO-marketing. De jongeren hebben dan wel niet de bedrijfservaring, maar wel de juiste skills en kennis van de tijdsgeest.

Laten we besluiten dat we samen de juiste mix moeten zoeken, de mix van ervaring, kwaliteit en kennis.

En misschien toch eens overwegen om een camera te hangen in ons vergaderlokaal en er een eigen videokanaal aan te koppelen. Wie weet krijgen we navolging, zoals Messi!"

Gepubliceerd in