Solliciteren

Een job via Twitter

Twitter is een handig hulpmiddel als je werk zoekt. Je kan er vacatures vinden. Je kan er een netwerk opbouwen en inschakelen in je zoektocht naar een job. En je kan er indruk maken op werkgevers die Twitter gebruiken om personeel te vinden. Hoe begin je eraan? Een stappenplan.

Maak een profiel aan op Twitter

  • Surf naar Twitter.com, klik rechtsboven op de knop ‘Registeren’ en vul de invulvelden in.
  • Kies als gebruikersnaam een naam die je ook kan gebruiken in een zakelijke context, bijvoorbeeld je voor- en achternaam.
  • Voeg een recente en professionele profielfoto toe. Op zo’n foto is alleen jouw gezicht te zien, oog je netjes en kijk je vriendelijk in de camera.
  • Stel jezelf voor in je bio. Vertel waar je woont, wie je bent en wat je boeit. Vermeld ook kort dat je op zoek bent naar werk. Leg uit welke job je zoekt, in welke sector en in welke regio. Voeg een link toe naar je LinkedIn-profiel als je dat hebt.

Gebruik Twitter om vacatures te vinden

  • Geef in de zoekfunctie van Twitter het trefwoord 'vacature' of 'functie' in. Voeg er de functie aan toe die je zoekt, en de regio waarin je aan de slag wil. Bijvoorbeeld: vacature webredacteur Brussel.
  • Sla de resultatenpagina in je favorieten op. Zo hoef je niet telkens opnieuw je zoektermen in te geven in Twitter.
  • Download de gratis app Job Tweets. Zo blijf je op de hoogte van interessante vacatures die op Twitter verschijnen.

Volg mensen en bedrijven die je interessant vindt

  • Zoek via de zoekfunctie de namen van mensen en bedrijven die je al kent en volg hen.
  • Lees je een interessant artikel? Check of de schrijver een Twitterprofiel heeft en volg hem.

Door mensen en bedrijven te volgen, ben je op de hoogte van wat ze twitteren. Bovendien krijgen zij de melding dat je hen volgt. Hierdoor bestaat de kans dat ze je ook gaan volgen of je profiel gaan bekijken.

Zorg ervoor dat mensen die jou interesseren je volgen

  • Post af en toe een inhoudelijk interessante tweet. Schrijf bijvoorbeeld over recente ontwikkelingen in je vakgebied, of geef een concrete tip.
  • Post links naar boeiende artikels die je vond op internet.
  • Reageer op berichten van mensen die jou interesseren.
  • Retweet berichten van mensen die jou interesseren. Zo verschijnt hun bericht ook op jouw tijdlijn. Als je dit doet, krijgen zij de melding dat je hun bericht geretweet hebt. Hierdoor bestaat de kans dat ze je ook gaan volgen, of je profiel gaan bekijken.

Post een 'sollicitatietweet'

Heb je een netwerk van volgers uitgebouwd? Post dan een sollicitatietweet.

  • Vermeld hierin welke job je zoekt, in welke branche en in welke sector.
  • Wees zo concreet mogelijk: werkgevers moeten in één oogopslag kunnen zien of er een mogelijke match is.
  • Gebruik een hashtag (#) waar werkgevers vaak op zoeken, bijvoorbeeld #zoektwerk. Zo vergroot je de kans ze jouw bericht vinden.
  • Vraag 'please retweet' zodat je volgers jouw oproep retweeten in hun eigen netwerk. Zo bereik je snel een groot publiek.
     
 

 

 

Ook interessant

Sociale-media-detox

Een nieuw jaar, nieuwe voornemens. Scroll je doelloos op je telefoon? En word je ongelukkig van het perfecte plaatje op sociale media? Probeer een detox.

Digitaal dieet

Het is vastentijd. Tegenwoordig geven we steeds meer een eigen invulling aan deze periode. Geen alcohol in februari, 40 dagen zonder vlees of wat dacht je van een digitaal dieet?

Knelpuntberoepen

Met 234 zijn ze ondertussen, de knelpuntberoepen. De lijst kent weer heel wat nieuwkomers, van podiumtechnicus over maatschappelijk werker tot keukenmedewerker.