U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Hoe overleef je een baaldag?

Ellen: “Toen ik vanmorgen op de trein zat, wist ik: het wordt een baaldag. Het was koud en grijs buiten, ik voelde mijn darmen rommelen en ik had geen greintje energie.” Hoe kom je een dag door die je het liefst gewoon zou overslaan? Zes medewerkers vertellen wat hen troost biedt op een sombere werkdag.

Nu het winteruur weer springlevend is, kunnen we het niet meer ontkennen: het najaar is ingezet en Kerstmis ligt al op de loer. De ideale voedingsbodem voor een baaldag. Heb je hier ook soms last van? Zes medewerkers vertellen wat hen helpt om een baaldag door te komen.

Bedenk dat je vroeg kan stoppen

Ellen: “Tijdens een baaldag hou ik me altijd voor dat ik vroeg naar huis kan vertrekken. Ik heb glijdende werkuren en kan al om vier uur stoppen. Als ik dat wil, zou ik zelfs mijn overuren kunnen opnemen en ’s middags al naar huis gaan. Meestal doe ik dat niet, maar de wetenschap dat het kan, helpt me om de dag door te komen.”

Dompel je onder in je werk

Frank: “Als ik een rotdag heb, maak ik ’s morgens op mijn werk een lijstje van wat ik die dag allemaal ga doen. Dat maakt het gemakkelijker om me op mijn werk te concentreren en niet langer te piekeren of na te denken over hoe slecht ik me voel. Ik dompel me als het ware onder in mijn werk. Meestal geraak ik na een tijd in een positieve flow en vergeet ik mijn negatieve gedachten.”

Luister naar opgewekte muziek

Hilde: “Wat ik op mijn werk doe als ik me niet goed voel? Mijn oortjes insteken en naar muziek luisteren op Spotify. Liefst wel naar opgewekte muziek. Een van mijn favoriete nummers als ik een baaldag heb is: True sorry van Ibrahum Malouf.”

Vraag vakantie aan

Dirk: “Als ik een dag heb waarop alles tegenzit, maak ik op mijn werk plannen om enkele dagen vrijaf te nemen. Ik kijk wanneer ik vakantiedagen kan nemen en vraag ze aan. Dan lijkt de toekomst wat lichter.”

Verwen jezelf tijdens je middagpauze

Tot slot de populairste tip: ‘Doe tijdens je middagpauze iets speciaals dat je leuk vindt.’

  • Spreek af met iemand die je graag hebt
    Lotte: “Als ik me slecht voel, mail ik soms naar een bevriende collega om te vragen of ze zin heeft om tijdens de middagpauze een koffie te gaan drinken. Het is fijn om iets onverwachts te doen en het breekt mijn dag. Bovendien kan ik dan even dik zagen tegen haar.”
  • Eet iets exotisch
    Isa: “Als ik me somber voel, ga ik tijdens mijn pauze in mijn eentje naar een Syrische snackbar bij ons in de buurt. Het restaurant ziet er wat krakkemikkig en kitscherig uit, maar het eten is superlekker en wordt met liefde gemaakt. Ik bestel altijd een vegetarische schotel en laat me verrassen. Het zijn steevast dingen die ik niet ken en als ik er van proef waan ik me even in het buitenland. Da’s een heerlijk gevoel. Probleem is wel dat ik dat niet elke dag kan doen. Het werkt alleen als het geen gewoonte wordt.”
  • Ga winkelen
    Ellen: “Gaan winkelen! Dit is wat ik besloot te doen toen ik op de trein zat en me zo Remi voelde. Ik heb het geluk dat mijn werkplek op tien minuten wandelafstand ligt van de Nieuwstraat in Brussel. Tijdens mijn lunchpauze ging ik naar de Inno om warme muts te zoeken. Die gedachte beurde me op en ik voelde me plots al wat beter bestand tegen de winter.”

 

Barbara Peirs

Gepubliceerd in

Reageer

Je e-mailadres wordt niet getoond op de website.

Reacties

Probeer altijd met humor. Als dit niet helpt, kan je misschien ventileren door een wandeling te maken of een fietstocht, of door te gaan zwemmen. Denk aan leuke dingen... of misschien gewoon eens lekker balen en wenen en je bent misschien wel opgeluchter dan je vermoed.
Niet iedereen werkt op een kantoor. Niet iedereen heeft de luxe van glijdende werkuren. Niet iedereen kan 's middags zijn werkplek verlaten. Dank om hiervan nota te nemen.