U bent hier

Dit is een artikel uit het MagEzine-archief.

Maak indruk online

Zoek je werk en ben je actief op sociale media? Dan is het best mogelijk dat rekruteerders niet alleen je brief en cv, maar ook je Facebook-, LinkedIn- of Twitterpagina bekijken. Want je profiel op sociaalnetwerksites geeft heel wat prijs over je persoonlijkheid en interesses. Zes tips om goed voor de dag te komen!

Tip 1: je profiel op LinkedIn, Facebook of Twitter is je digitale visitekaartje. Zorg ervoor dat het up-to-date en mooi uitgewerkt is. Is dat nog niet het geval? Doe het dan nu, maar let op volgende zaken:

  • Als je iets wijzigt aan je LinkedIn-profiel worden al je contacten hiervan op de hoogte gesteld met een automatische melding. Heb je dat liever niet als je aan het updaten slaat, omdat je je niet graag op de vingers gekeken voelt? Dan kan je dit uitschakelen. Hoe? Klik bovenaan rechts op je profielfoto en ga naar ‘Privacy en instellingen’. Op het tabblad ‘Profiel’ kan je de meldingen uitschakelen met de eerste link, ‘Uw activiteitsmeldingen in-/uitschakelen’.
  • Is je Facebookpagina opengesteld voor iedereen? Dat is geen goed idee. Niet iedereen moet jouw vakantiefoto’s kunnen zien. Of heb je je profiel net helemaal afgeschermd om je privacy te beschermen? Dat is eigenlijk ook niet zo interessant als je solliciteert. Je basisgegevens zoals je profielfoto, studie- en beroepsverleden deel je best wel openbaar. Bezoekers waarmee je niet bevriend bent -zoals een geïnteresseerde werkgever- kunnen zich zo alvast een beeld van je vormen.
  • Twitter is erg geschikt om je te profileren als expert. Vermeld dus zeker in je profiel wat je professioneel interesseert en in welke sector je werk zoekt. Maar zeg ook wat je bezighoudt naast je werk. Ben je bijvoorbeeld gepassioneerd door fotografie en joggen? Zet het in je profiel. Het zegt iets over jou als persoon en de werkgever kan het als ijsbreker gebruiken tijdens je sollicitatiegesprek.

Tip 2: het is belangrijk om een recente profielfoto te gebruiken. Ideaal is een foto waarop je herkenbaar bent en tegelijk professioneel en sympathiek oogt. Zoek je inspiratie? Kijk eens naar de profielen van andere gebruikers. Voorbeelden genoeg!

Tip 3: gebruik je echte naam. Dat is niet alleen professioneel, je bent ook gemakkelijker en sneller terug te vinden. En dat is uiteindelijk de bedoeling.

Tip 4: let op met berichten die je ooit deelde. Wat jij toen grappig vond, kan voor iemand anders beledigend zijn. Overloop de posts op je profiel, en verwijder wat je liever niet meer op je profiel ziet staan. Een handig hulpmiddel daarvoor is Simplewash, een gratis programma waarmee je snel je Facebook- en Twitterfeed doorzoekt op trefwoorden. Kom je posts tegen die je niet bevallen? Dan verwijder je ze met enkele muisklikken. Het programma geeft bovendien een overzicht van foto’s die op anderen hun profiel staan en waarin je vermeld wordt of ‘getagd’ bent. Heb je liever niet dat bezoekers van die profielen, zoals potentiële werkgevers, zien dat jij het bent die op een foto staat? Verwijder dan jouw naam.

Tip 5: één keer je profiel updaten is niet voldoende. Wil je een goede indruk maken op werkgevers, dan moet je tonen dat je echt actief bent en veel volgers hebt. Hoe doe je dit? Ga op zoek naar interessante artikels over de sector waarin je werk zoekt en deel ze, post regelmatig een statusupdate over je zoektocht naar werk, reageer op berichten van mensen die je volgt… Zo merken zij je posts op en kunnen ze beslissen om jou te volgen. 

Tip 6: heb je een mooi verzorgd profiel op verschillende sociale media? Vergroot dan de zichtbaarheid ervan, door bijvoorbeeld op je LinkedIn-pagina de link naar je Twitter- en Facebookprofiel te vermelden. Of omgekeerd. Verwijs er ook naar in je sollicitatiebrieven, cv en in de afsluiting van je mails.

 

Stijn Hüwels

 

Gepubliceerd in