Solliciteren

Gezocht: ingenieure/ingenieur

Hoe kan je als bedrijf meer vrouwelijke kandidaten aantrekken voor wetenschappelijke en technische jobs? Door het taalgebruik in je vacature aan te passen. Uit onderzoek blijkt dat de bereidheid van vrouwen om te solliciteren voor een traditioneel mannelijke job met 10 à 20% stijgt als je drie eenvoudige taalregels toepast.

Karel de Grote-hogeschool en Universiteit Antwerpen onderzochten het effect van taal op de bereidheid van vrouwen om te solliciteren naar zogenaamde STEM-vacatures. Dat zijn vacatures uit de sectoren: wetenschap, technologie, engineering en wiskunde.

Aantrekkelijker

Wat bleek? Als je ‘gendervriendelijke’ taal gebruikt in je vacature, verhoogt de bereidheid van vrouwen om te solliciteren met 10 à 20%, zonder dat de mannen de vacature hierdoor minder aantrekkelijk vinden.

De vraag is: hoe stel je een gendervriendelijke vacature op? Door drie eenvoudige taalregels toe te passen, aldus de onderzoekers.

Regel 1: vermeld twee functietitels

De meeste vacatures hebben een functietitel die grammaticaal gezien mannelijk is, en al dan niet gevolgd wordt door ‘m/v’. Bijvoorbeeld: ‘Piloot (m/v)’. Studies tonen aan dat vrouwen zich niet aangesproken voelen door zo’n titel.

Vermeld je in je vacature zowel de grammaticaal mannelijke functietitel als de vrouwelijke functietitel (‘Pilote’), dan voelen ze zich wel aangesproken en gaan ze sneller reageren. En dit effect is nog sterker als je eerst de vrouwelijke vorm gebruikt en dan pas de mannelijke.

Enkele voorbeelden:

  • Loodgietster/Loodgieter
  • Brandweervrouw/Brandweerman
  • Technica/Technicus

Regel 2: gebruik evenveel stereotiep vrouwelijke als mannelijke persoonskenmerken

Het klinkt misschien vreemd, maar persoonskenmerken hebben een bepaalde ‘genderconnotatie’. Ze worden als eerder mannelijk ervaren, vrouwelijk of geslachtsneutraal. De onderzoekers stelden op basis van een rondvraag een lijst op met de genderconnotatie van de 210 meest gebruikte persoonskenmerken in Vlaamse vacatures.

Enkele voorbeelden:

  • Persoonskenmerken met een eerder mannelijke connotatie:
    analytisch, commercieel, deskundig, innovatief, ondernemend, technisch…
  • Persoonskenmerken met een eerder vrouwelijke connotatie:
    communicatief, creatief, integer, klantvriendelijk, veelzijdig, zorgvuldig…
  • Persoonskenmerken met een eerder geslachtsneutrale connotatie:
    correct, efficiënt, eigenzinnig, gemotiveerd, leergierig, verantwoordelijk…

De onderzoekers raden aan om in je vacature evenveel stereotiep vrouwelijke persoonskenmerken te gebruiken als mannelijke. Op die manier wordt ze aantrekkelijker voor vrouwelijke kandidaten.

Regel 3: beschrijf de stereotiep mannelijke persoonskenmerken als gedrag

En tot slot de laatste regel: formuleer de stereotiep mannelijke persoonskenmerken in je vacature niet als een eigenschap, maar als gedrag. Zo gaan vrouwen er zich gemakkelijker in herkennen. Gedrag is minder vastomlijnd en kan je nog verder ontwikkelen. Een eigenschap komt eerder over als iets waarover je al dan niet beschikt.

Enkele voorbeelden:

  • Niet ‘je bent commercieel’, maar wel: ‘je behartigt onze commerciële belangen’.
  • Niet: ‘je bent wetenschappelijk’, maar wel ‘je kan op een wetenschappelijke manier werken’.
  • Niet: ‘je bent technisch’, maar wel ‘je vindt het fijn om met techniek bezig te zijn’.

 

Meer info, tips en oefeningen: stemsters.be

Ook interessant

Rekruteren in de vakantie

Veel bedrijven doen het de komende weken rustig aan als het op rekruteren aankomt. Is dit wel een goed idee? Vijf goede redenen om tijdens de vakantie wel aan te werven.

Ghosting

Werkgevers vinden moeilijk geschikt personeel. En als er een goede kandidaat opduikt, verdwijnt die soms van de aardbol.

Welkom!

Werkt je team noodgedwongen thuis door corona en heb je een nieuwe medewerker aangeworven? Tips voor een warm onthaal vanop afstand.